Suzuki TL1000S & R informatie

Uitstapje naar een TNT1130 Benelli

Van Jan-Erik de vraag of ik naar de voorvork van zijn Benelli TNT1130 wil kijken, zijn behoorlijk lek. Natuurlijk, leuk om te doen, zet maar neer.

De olie komt er echt aan alle kanten uit, kan je proberen schoon te maken, maar vaak zit de olie er toch ook al veel te lang in.

                              

De olie lijkt mooi rood, totdat het onderste uit de kan komt, dan zie je het effect van de zwaartekracht en tijd.

Waren de eerste plonzen olie nog doorzichtig, daarna is het een zwarte troubele prut, inclusief dikke stukken.

Dan de cartridge losschroeven, zodat deze zichtbaar word. Even knoeien om de zwarte kunststoffen buis iets naar onderen te trekken, er een steeksleutel onder te zetten, de afsluitdop van de steel van de zuiger af kan schroeven.

Voor de afsluiter van de cartridge is een speciale dop nodig, deze had Jan-Erik meegegeven.

De olie is eruit gelekt. Tijd om de binnenpoot uit de buitenpoot te bevrijden, de keerringen moeten tenslotte vervangen worden. Wel voor de tijd de stofring en de veerring uit de buitenpoot verwijderen.

                              

Tijd om de poten verder te onderzoeken, eerst de zuigers leegpompen en laten lekken.

Bij het scheiden van buiten/binnendeel kwam ik er al achter dat een van de zuigers stuk was.

                              

Met een verlengde inbussleutel, een buis die netjes op maat gemaakt is, de bout onderin de poot los draaien, de buis aan de binnenkant de zuiger op de plek houden zodat deze niet mee draait bij het verwijderen van de bout.

                     

De schroefdraad voor de voorwiel-as is bij deze poot best beschadigd. De aanslag aan de onderkant van de zuiger zegt hoe vaak de poot voorzien is van schone olie.

Dan is de keerring aan de beurt. Goed te zien waarom deze lekt, er zit een dikke keiharde laag daar waar de keerring soepel moet zijn.

De ringen zijn ook gegroeid, dat wil zeggen, ze passen gewoon niet meer, altijd vervangen door nieuw, deze had Jan-Erik bij de poten meegeleverd.

Deze bus komt van de poot met de defecte zuiger, de andere kant was in perfecte staat, alle bussen trouwens.

Een Benelli dealer gaf aan dat een enkele zuiger niet te verkrijgen is, compleet nieuwe poot aanschaffen. Jan-Erik vond op de Duitse marktplaats een complete voorvork voor niet al te veel. Bij het uit elkaar halen was ook hiervan een zuiger defect, gelukkig nog een intact.

De poten schoon maken, alle onderdelen reinigen, zuigers wisselen, het opbouwen kan beginnen. Voor de poten heb ik Maxima 10W voorvork olie gebruikt. 800cc per poot met een luchtkamer van 140mm.

Dan eerst de stofring, stalenring en keerring plaatsen die je er met behulp van een driver in moet tikken. Bij het plaatsen van de keerringen altijd een dunne, sterke folie gebruiken, dit om een mogelijke beschadiging te voorkomen.

                

Als dat op de plek zit, kan de poot gezekerd worden met de veerring, zorg dat deze goed in de uitsparing valt. Dan als laatste de stofring de poot induwen.

We gaan vullen. Belangrijk is dat je de poten heel goed ontlucht. De poot eerst met een 300cc vullen zonder ring, veer en afstandbus, de zuiger aan het werk zetten, daarna tot aan het randje vullen met vorkolie, de buitenpoot dan veel op en neer bewegen. De luchtbellen zullen steeds minder worden.

Dan de luchtkamer verzorgen, zoveel olie eruit pompen dat er 140mm gemeten is.

Ring op de zuiger, veer en afstandbus, deze naar beneden duwen, de afsluitbus van de cartridge er opschroeven. Deze met 15nm aanhalen.

Dan wel even testen en alles droog maken om te controleren of de poten droog blijven. Ook de vering/demping vergelijken met elkaar. Dan staan ze er weer netjes bij.

Enige wat dan nog moet gebeuren is na montage, de poten te borgen in het T-stuk van de voorvork, dan de bussen bovenin de vorkpoten aanhalen met 23nm. Dan de kroonplaat aanhalen.

Rini

Table of Contents

REACTIES

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *