Inhoudsopgave
5 juli 2024.
Het gaat echt over een TL1000S, die van Jeroen. Zijn TL is op de dynojet gestorven, run drie, pfff, kapot. Waarschijnlijk drijfstanglagers stuk gelopen.
Kwam Jeroen tegen op een joden bod op zijn aangeboden dempers, contact gezocht en geluisterd naar zijn verhaal, ook dat hij een reserve blok heeft.
Wat ik kan doen, is van twee defecte blokken 1 goede samenstellen. Het onderblok van het reserveblok, daar is de voorste cilinderkop aan gort gedraaid (1 cilinder minder dus;-))
Dat lijkt een goede afspraak, dus vanavond stonden Jeroen en Nick in Enschede voor de deur met twee TLS blokken.
De afspraak hadden we al goed doorgesproken, enige wat ik niet kan beloven is wanneer het klaar is. Dat is geen probleem.
Voordat Jeroen en Nick thuis zijn heb ik het blok al klaar om gedeeld te worden.
Alles wat op de krukas en versnellingsbak zit is verwijderd, de bouten zijn er ondertussen ook al uit.
Morgenavond het blok op de werkbank en de carterdelen splitsen.
Dan reinigen, de versnellingsbak eruit, ook de oliepomp verwijderen, daar moet een exemplaar in met grotere capaciteit.
De carterdelen en krukas breng ik naar Mile Pajic, daar zullen de krukas en drijfstanglagers worden vervangen.
In de kast ligt alweer een beste stapel onderdelen. Deze zullen worden gecontroleerd en als het nodig is vervangen. Misschien door de onderdelen uit het vastgelopen blok. Alles boven de krukas zal goed bruikbaar zijn.
Wat opvalt aan het vastgelopen blok, is dat er veel siliconen gebruikt lijkt te zijn, het is niet te hopen dat er veel aan de binnenkant is gekomen, dat zou een oorzaak van het vastlopen kunnen zijn. Dat gaan we zien als het open gaat.
Over siliconen gesproken, het koppelingdeksel van het andere blok heeft een mooi randje aan de binnenzijde zitten. Zo slecht dit hé!
6 juli 2024
Vanmiddag heerlijk gesquashed, pijpie leeg, biertje gedronken met de jongens, lekker gegeten, ff de ogen gesloten, samen met Pim het andere blok in de standaard gehangen.
Eerst verder met het eerste blok, de bouten waren er al uit, op de zijkant met de aandrijfas van het voortandwiel naar beneden, anders valt de versnellingsbak eruit bij het delen.
De blokdelen zijn het gemakkelijkst los te tikken als het blok verticaal staat, als de opening zichtbaar wordt, neerleggen.
Zo, rechter carterdeel in de kast, rubber voor de olieleiding in de gaten houden, zal het later verder schoonmaken.
De versnellingsbak en de krukas eruit.
Blijft er uiteindelijk een leeg carterdeel over, enige wat nog op de plek zit is de schakelwals.
Bovenin de schakelwals zit een kleine pin, met daaronder een veer, hiermee wordt de versnelling aangegeven aan de ECU.
De lagerschalen van de krukas zien er netjes uit, lichte loopsporen, ondanks dat, toch vervangen.
Opgeruimd, gelijk door met het tweede blok. Wat klein materiaal zoals het thermostaathuis en de oliekoeler verwijderen.
Klepdeksels verwijderen, pakking eruit, de grote hoeveelheid siliconen verwijderen, ook aan de binnenkant van de cilinderkop.
De achterste cilinderkop precies hetzelfde, heel veel siliconen, de boel gaat toch uit elkaar, gemakkelijk schoonmaken.
De nokkenassen, bussen, geleiders en lagerschalen zien er als nieuw uit.
De cilinderkop is doordat er net nieuwe olie op zat ook brandschoon.
Vrijdag 12 juli 2024
Vanavond begonnen aan het ontmantelen van het blok. Dat wil zeggen, de cilinderkoppen, cilinders en zuigers van het blok afgehaald.
De nokkenassen waren al verwijderd. Dan is het tijd voor de kettingspanners.
Zodra je die verwijderd hebt, kunnen de centraal-tandwielen worden verwijderd.
Hou rekening met de ring die tussen de centraal-bout en het tandwiel zit.
Cilinderkop bouten los halen, moeren van de cilinder onder pas los als de kop eraf is.
Blijven de drijfstangen over.
De voorste valt bijna vanzelf naar voren maar voelde al wat weestand.
De achterste is dus kapot gelopen, daar zit geen enkele beweging meer in. De krukas zelf beweegt nog wel netjes.
Overweeg nog om het blok verder te ontmantelen, maar veel zin heeft het denk ik niet, overleg ik met Jeroen.
De achterste zuiger heeft temperatuur sporen aan de binnenzijde, maar ook de postonpen heeft al een loop spoor.
De cilinder en kop zijn heel netjes, misschien iets te zuinig gelopen gezien de kleuren van de kleppen.
De groeven in de cilinderwand zijn hartistikke mooi. De zuiger is ook mooi.
De pistonpen van de voorste zuiger is ook behoorlijk ingesleten.
Dit is wat er dan overblijft van het blok, zitten natuurlijk goede onderdelen in, versnellingsbak, misschien de distributie as waar de venturi(koeling) op gemonteerd zit.
Morgen naar Mile Pajic, het andere blok, linker en rechter carterdeel met krukas en drijfstangen aanleveren te revisie.
Zaterdag 13 juli 2024 heb ik beide carterdelen naar Mile Pajic gebracht. Zijn zoon Timo pakt het op.
Zaterdag 20 juli.
Na eenz mega squashpartij met Jaco eerst de benen even rust geven, gegeten en na een bak koffie de garage in.
Het is tijd voor de zuigers, cilinders en cilinderkoppen om aandacht aan te besteden.
Alle koolaanslag van de zuigers verwijderen.
Dan zijn de cilinders en koppen aan de beurt.
De cilinders zijn zo schoon, al het oude pakking materiaal wat achter gebleven is verwijderen, dan zijn de cilinderkoppen aan de beurt. Onderkant schoon, dan tijd om de kleppen te demonteren.
Gebruik hier een klepsleutel voor, De geopende bus/bout precies pas op de klepschotel zetten, aan de andere kant de draaischijf op de onderkant van de klep, draaien waardoor de sleutel de klepveren naar binnen duwt, de borging vrijkomt.
Gebruik altijd een geheugen steun, een kleine tekening voor veren, schotel, de klep en de borg-elementen, zodat die weer op de originele plek terug komen.
Van de voorste cilinderkop is een schroefdraad kapot van een van de frame bevestigingen, ook is een uitlaat bout afgebroken. Deze worden gerepareerd/verwijderd door Jan-Erik. Thanks alvast daarvoor.
27 juli 2024
Was er even tussenuit, kreeg ondertussen van Jan-Erik de volgende updates.
Er is geprobeerd de gebroken bout te verhitten, kijken of het aluminium schrikt, niet dus.
De bout brak af, dan maar in de juiste stand plaatsen om te boren.
Precisie klusje, met dank aan Jan-Erik.
De gebroken bout is er uitgeboord, twee nieuwe bouten erin.
Daarna is Jan-Erik op zoek gegaan naar een tap met de juiste draad.M10-1,25
Die is gevonden waarmee de draad voor de motorbevestiging aan het frame hersteld is.
Tijd om de kleppen te slijpen van de achterste cilinderkop.
Gebruik hiervoor twee soorten slijp-pasta’s, grof en fijn, beginnen met grof, dan als laatste de fijne.
De grove pasta zet ik altijd eerst op de kop zelf.
Voor het oppakken en plaatsen van de klep gebruik ik het ouderwetse stokje met de zuignap.
De klep verwijderen of plaatsen gaat dan erg gemakkelijk.
Voor het slijpen gebruik ik een stukje gereedschap wat op de elektrische schroevendraaier/boor geplaatst wordt. De andere kant draait dan snel van rechts naar links.
Nadat je de grove pasta op de kop en klep hebt verwijderd, is de fijne pasta aan de beurt. Hier zet ik altijd een dun laagje op de klep zelf, slijpen maar.
Voor je het weet heb je alle vier de kleppen gehad en ziet zowel de klep als de cilinderkop er als nieuw uit.
Tijd om de kleppen terug in de cilinderkop te plaatsen, de veren te plaatsen en te borgen met de twee borg-spietjes.
Het kwastje met het molybdeen vet ligt klaar, spietjes in smeren, ook het blanke deel van de klep hiermee insmeren.
Nadat je de klep hebt geplaatst, de veren (met de verf-zijde) naar boven aan de andere kant plaatsen, schotel erop, daarna de klepsleutel plaatsen en indraaien tot de klepsteel door de schotel zichtbaar is, de spietjes geplaatst kunnen worden.
Altijd goed controleren of de klepsleutel goed op de schotel is blijven zitten.
De klepsteel smeer ik dan altijd nog iets in met molybdeen, dan blijven de spietjes plakken aan de klepsteel.
Voor je het weet zitten die weer op de plek, kan je de klepsleutel weer van spanning af draaien.
Dan als alle kleppen en veren op de goede plek zitten, de boel lekker in de olie zetten.
2 augustus 2024
de tijd vliegt voorbij, gelukkig prachtig weer, beetje warm maar in de avond heerlijk om te sleutelen.
Donderdag 1-8-2024
de cilinderkop opgehaald bij Jan-Erik, super bedankt hiervoor.
Kleppen slijpen, net zoals bij de achterste cilinderkop.
Eerst met grof, dan met fijne pasta, voor je het weet zien de klepzetels en de kleppen er weer als nieuw uit.
Dan de klepsteel met molybdeenvet licht insmeren, op de plek, veren en schotel op de plek, de klepsleutel de veer indrukken.
Als je de klepsteel en de spietjes licht invet, is het plaatsen echt heel gemakkelijk, op de plek zetten met een goede pincet, blijft de spie in de groef op de klepsteel vanzelf plakken.
Dan is het tijd om de klepsleutel te ontspannen, op naar de andere kleppen.
Dan als laatste de kleppen en veren goed in de olie zetten.
Het is nu wachten op de revisie van Mile Pajic, de oliepomp heeft een levertijd van drie weken, de rest van de onderdelen liggen klaar bij Hans van Wijk. Als de oliepomp binnen is wordt alles in een keer verstuurd.
13-9-2024,
De onderdelen zijn binnen, een hele doos vol. Ook van Mile Pajic kreeg ik het bericht dat de krukaslagers en drijfstanglagers van het blok en de krukas klaar liggen. Aankomende week ophalen, dan kan het opbouwen van het blok beginnen.
27-9-2024
Tegen 12:00 bij Mile Pajic, Timo, zijn zoon had de spullen klaar en klaar gelegd. Nieuwe krukas en drijfstanglagers.
Op naar huis. De carterdelen moeten eerst nog goed gereinigd worden. Dat was ik voor de tijd compleet vergeten, niet echt handig, maar is niet anders.
Liep in het rechter carterdeel gelijk tegen een probleem aan. De bouten van de oude oliepomp wilde niet los.
Mocht het carterdeel bij Jan-Erik achter laten, hij heeft de bouten er voor me uitgehaald.
Blok verder schoonmaken, met een super sterke magneet overal langs en in, de kleine deeltjes die achter zijn gebleven verwijderen.
Het bouwen kan beginnen. Gelijk maar met de oliepomp starten, mooi te zien wat het verschil tussen de 1997 en de latere oliepomp is.
De latere versie heeft ook een schacht voor de pasvorm en afdichting van de pomp.
Gelijk wat serieuze bouten gebruiken om de boel vast te zetten, locktite en 11nm moeten voldoende zijn volgens het wphb.
Ook de oliescheidingsplaat van nieuwe bouten voorzien, toch maar er even af om de boel ook daar goed schoon te maken.
Dan is het andere carterdeel aan de beurt. Versnellingsbak, schakelvorken en de krukas netjes op de plek zetten.
Op de tweede foto is te zien hoe het carter ingesmeerd is met de speciale vloeibare pakking van Locktite, dit is een enorm plakkerige pakking die nooit hard lijkt te worden, enorm taai is.
Als je goed kijkt kan je op de eerste foto een dikke fout zien, zoek de verschillen.
Dan is na vele controles het moment aangebroken om het rechter carterdeel over de koppelingsas en krukas te plaatsen, zachtjes met een kunsttof hamer op de plek te tikken.
Bouten op de plek, aanhalen en rechtop zetten om het in de motorsteun te hangen voor het afbouwen.
Als het blok dan in de steun hangt, kan je de bouten aan beide kanten nog even nalopen met de moment sleutel.
Altijd weer goed gevoel om het blok weer zo te hebben hangen.
Controleren of de krukas soepel ronddraait.
Niet beide bouten bovenin het blok aan te halen met 22nm.
Naar binnen gluren, dan de primaire aandrijving controleren met de koppelingas, ze staat in de vrij. Alles draait soepel rond.
Vanavond tegen 22:00 de keering en bus met ring brandschoon gemaakt en op de plek gezet, beugel om de keerringen van primaire as en koppelingstift tegen te houden monteren, tandwiel op de plek.
2-10-2024
Vanavond tijd voor het blok, de bedoeling is om het onder-blok te voorzien van alle tandwielen, distributiekettingen en de koppeling.
Het vliegwiel was wel een dingetje, Jeroen had van het kapotte blok het vliegwiel uit elkaar gehaald, bouten, de bout en ring voor bevestiging miste, dus uit een andere defect blok de onderdelen gehaald die nodig zijn.
Dan de basis, het blok netjes op tijd zetten voor de definitieve opbouw van de rest van de componenten. De punten op beide tandwielen bepalen de timing tijdens het opbouwen.
Voor je het weet zit de koppeling weer op de plek, Pim bedankt voor de hulp bij het tegenhouden van de krukas voor de 100nm op de koppeling-as.
7-10-2024
Het koppelingshuis met lagers, ringen en mechaniek op de plek, de platen op de plek.
Niet vergeten de bout na het aanhalen te borgen.
Daarna het versnelling-mechaniek voor schakelen op de plek, schoon, nieuwe pakking en dicht.
Dan zijn de cilinders aan de beurt. Ik zorg bij montage van het blok dat het precies op tijd blijft staan, beide centerpunten op de tandwielen telkens weer centreren.
Natuurlijk nieuwe pakkingen en zoals het WPHB schrijft de speciale molicoot pakking op de grijs gemarmkeerde plekken op het blok onder de pakking.
De zuigerveren krijgen zoals het WPHB schrijft ieder een eigen plek, zorg dat de pistonpennen juist geborgd zijn, de zuigerveren op de juiste plek.
De cilinderwand smeer ik in met motorolie en keramisch vet, het is dan net of de zuiger heel graag zo de cilinder in duikt. Met de kleine bouten aan de zijkant wat borgen.
Dan de andere cilinder op exact dezelfde manier de cilinder plaatsen. Om het mezelf gemakkelijk te maken heb ik aan de distributiekettingen tyraps gemaakt, zo raak ik de kettingen niet kwijt.
Dan zijn de cilinderkoppen aan de beurt, hier natuurlijk ook nieuwe pakkingen.
De cilinderkoppen netjes op de plek, bouten wel in de koppen, nog niet aangehaald, dat doe ik woensdagavond.
9-10-2024
De momentsleutel op 25Nm, de kopbouten kruislings aanhalen, daarna opnieuw met 42Nm.
Dan wordt het tijd dat de primaire nokkenas aandrijving op tijd wordt gezet.
Beide tandwielen moeten met de schildering precies overeenkomen met de merktekens op de cilinderkop.
Als het tandwiel op de juiste stand staat, moet je wel ff controleren met een schroevendraaier om de kettingspanner aan te duwen, dan moet het tandwiel echt op tijd staan.
Gebruik bij alle assen en tandwielen keramisch vet en olie. Ook de keerringen altijd vervangen.
De nokkenassen en klepdeksels liggen klaar, de volgende stap is de nokken op tijd zetten, de speling controleren en zo nodig corrigeren. Het blok is bijna klaar.
Vrijdag 11-10-2024
Begonnen met de vrijdagroutine, sporten en wat klusjes in huis, sleutelkleren aan, de garage in.
We beginnen met kleppen stellen. Eerst de shim-maten noteren, dan de nokkenassen plaatsen.
De nokkenassen laten zien wat er misschien verkeerd is gegaan met het blok, de blauwe siliconen dichting is overal in de kop en op de nokkenassen terug te vinden. Remreininger maakt daar korte metten mee.
De klepspeling meten. Goed noteren wat waar zit, wat er gebruikt moet worden om de speling aan te passen.
Omdat het blok compleet opnieuw is opgebouwd met andere componenten, zullen de shim’s misschien niet de beste maat hebben, gelukkig, het valt mee.
De nokkenassen daarna op de juiste timing zetten en de lagerschalen netjes aanhalen. De boel goed in de olie zetten.
Dan is het tijd om de kleppendeksels te plaatsen. De groeven aan de binnenkant goed ontvetten, de pakkingen in de molybdeenvet zetten, de halfronde uitsparingen minimaal in de vloeibare pakking zetten.
En dicht is het blok. Bouten van het kleppendeksel met 14nm aanhalen.
Als laatste het koppelingdeksel en de waterpomp op de plek zetten. Natuurlijk een nieuwe pakking gebruiken, verder ook de keerringen altijd vervangen. Dat was bij dit deksel ook hard nodig, ondanks dat de keerringen zo goed als nieuw waren.
De oliekeerring was door de aanslag van binnenuit volledig versmeert. Na het verwijderen van dde waterkeerring komt hier ook een probleem naar voren. De corrosie had veel ruimte ingenomen, de waterkeerring daar gewoon boven op geslagen, het gat naar beneden zat ook hierdoor verstopt.
Kwam beetje troep uit, de uitsparingen zijn nu brandschoon en onbeschadigd, de keerringen kunnen op de plek gezet worden.
Dan de venturi voordat de stalen en keerring geplaatst worden voorzien van keramisch vet. Dat kan hoge temperatuur hebben, zorgt tevens voor een extra dichting en zal ook zorgen dat er geen corrosie ontstaat tussen as en venturi.
De bout met rubber en spanning-ring aanhalen met 8Nm, waterdeksel op de plek met molybdeenvet op het rubber.
Dan als allerlaatste deksel, die van de koppeling. Ook de uitsparing en rubber pakking ontvetten, insmeren met molybdeen en op de plek zetten.
Oliefilter en afdichtring op de olie-aftapplug, de thermostaat tussen de cilinders. Dat is het laatste onderdeel wat ik nog in de kast had liggen.
Jeroen, het is klaar;-)!
Rini
2 reacties
Wat een mooie verslag legging van je werkzaamheden en prachtig resultaat!
Hoi Rogier,
Dank je, doe het ook met heel veel plezier, anderen enthousiast maken om vooral ook zelf aan de gang te gaan op onze TL’s.
Rini