Suzuki TL1000S & R informatie

Van 4, neh 3 naar 2 cilinders.

5 juli 2024.

Het gaat echt over een TL1000S, die van Jeroen. Zijn TL is op de dynojet gestorven, run drie, pfff, kapot. Waarschijnlijk drijfstanglagers stuk gelopen.

Kwam Jeroen tegen op een joden bod op zijn aangeboden dempers, contact gezocht en geluisterd naar zijn verhaal, ook dat hij een reserve blok heeft.

Wat ik kan doen, is van twee defecte blokken 1 goede samenstellen. Het onderblok van het reserveblok, daar is de voorste cilinderkop aan gort gedraaid (1 cilinder minder dus;-))

Dat lijkt een goede afspraak, dus vanavond stonden Jeroen en Nick in Enschede voor de deur met twee TLS blokken.

De afspraak hadden we al goed doorgesproken, enige wat ik niet kan beloven is wanneer het klaar is. Dat is geen probleem.

Voordat Jeroen en Nick thuis zijn heb ik het blok al klaar om gedeeld te worden.

Alles wat op de krukas en versnellingsbak zit is verwijderd, de bouten zijn er ondertussen ook al uit.

Morgenavond het blok op de werkbank en de carterdelen splitsen.

Dan reinigen, de versnellingsbak eruit, ook de oliepomp verwijderen, daar moet een exemplaar in met grotere capaciteit.

De carterdelen en krukas breng ik naar Mile Pajic, daar zullen de krukas en drijfstanglagers worden vervangen.

In de kast ligt alweer een beste stapel onderdelen. Deze zullen worden gecontroleerd en zonodig vervangen. Misschien door de onderdelen uit het vastgelopen blok. Alles boven de krukas zal goed bruikbaar zijn.

Wat opvalt aan het vastgelopen blok, is dat er veel siliconen gebruikt lijkt te zijn, het is niet te hopen dat er veel aan de binnenkant is gekomen, dat zou een oorzaak van het vastlopen kunnen zijn. Dat gaan we zien als het open gaat.

Over siliconen gesproken, het koppelingdeksel van het andere blok heeft een mooi randje aan de binnenzijde zitten. Zo slecht dit hé!

6 juli 2024

Vanmiddag heerlijk gesquashed, pijpie leeg, biertje gedronken met de jongens, lekker gegeten, ff de ogen gesloten, samen met Pim het andere blok in de standaard gehangen.

Maar eerst verder met het eerste blok, de bouten waren er al uit, op de zijkant met de aandrijfas van het voortandwiel naar beneden, anders valt de versnellingsbak eruit bij het delen.

De blokdelen zijn het gemakkelijkst los te tikken als het blok verticaal staat, als de opening zichtbaar wordt, neerleggen.

Zo, rechter carterdeel in de kast, rubber voor de olieleiding in de gaten houden, zal het later verder schoonmaken.

De versnellingsbak en de krukas eruit.

Blijft er uiteindelijk een leeg carterdeel over, enige wat nog op de plek zit is de schakelwals.

Bovenin de schakelwals zit een kleine pin, met daaronder een veer, hiermee wordt de versnelling aangegeven aan de ECU.

De lagerschalen van de krukas zien er netjes uit, lichte loopsporen, ondanks dat, toch vervangen.

Opgeruimd, gelijk door met het tweede blok. Wat klein materiaal zoals het thermostaathuis en de oliekoeler verwijderen.

Klepdeksels verwijderen, pakking eruit, de grote hoeveelheid siliconen verwijderen, ook aan de binnenkant van de cilinderkop.

De achterste cilinderkop precies hetzelfde, heel veel siliconen, de boel gaat toch uit elkaar, gemakkelijk schoonmaken.

De nokkenassen, bussen, geleiders en lagerschalen zien er als nieuw uit.

De cilinderkop is doordat er net nieuwe olie op zat ook brandschoon.

Vrijdag 12 juli 2024

Vanavond begonnen aan het ontmantelen van het blok. Dat wil zeggen, de cilinderkoppen, cilinders en zuigers van het blok afgehaald.

De nokkenassen waren al verwijderd. Dan is het tijd voor de kettingspanners.

Zodra je die verwijderd hebt, kunnen de centraal-tandwielen worden verwijderd.

Hou rekening met de ring die tussen de centraal-bout en het tandwiel zit. 

Cilinderkop bouten los halen, moeren van de cilinder onder pas los als de kop eraf is.

Blijven de drijfstangen over.

De voorste valt bijna vanzelf naar voren maar voelde al wat weestand.

De achterste is dus kapot gelopen, daar zit geen enkele beweging meer in. De krukas zelf beweegt nog wel netjes.

Overweeg nog om het blok verder te ontmantelen, maar veel zin heeft het denk ik niet, overleg ik met Jeroen.

De achterste zuiger heeft temperatuur sporen aan de binnenzijde, maar ook de postonpen heeft al een loop spoor.

De cilinder en kop zijn heel netjes, misschien iets te zuinig gelopen gezien de kleuren van de kleppen.

De groeven in de cilinderwand zijn hartistikke mooi. De zuiger is ook mooi.

De pistonpen van de voorste zuiger is ook behoorlijk ingesleten.

Dit is wat er dan overblijft van het blok, zitten natuurlijk goede onderdelen in, versnellingsbak, misschien de distributie as waar de venturi(koeling) op gemonteerd zit.

Morgen naar Mile Pajic, het andere blok, linker en rechter carterdeel met krukas en drijfstangen aanleveren te revisie.

Zoals altijd…..

Wordt vervolgd.

Rini

Table of Contents

REACTIES

2 reacties

  1. Bedankt Rini dat je dit kan doen voor mij, had de hoop al opgegeven na 17 jaar met de TL, maar zie het nu weer helemaal zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *