Suzuki TL1000S & R informatie

TT-Assen & Electra

Het is 30 juni 2024 8:30, de TLS is naar buiten gerold, tanktas met spullen vast, Lammie en ik hebben het leren pak aan, klaar om te vertrekken…..

Start haar, ze slaat aan zoals altijd, slagen tellen, uit…WTF!

Wat ik ook probeerde, binnen een paar slagen leek de accu dood, nah, dan snel ff accu wisselen.

Dit kwam eruit.

 

De accu was dikker dan dik, gek genoeg de spanning nog steeds 12,8V. Dat heb ik gelijk gemeten, er is dus iets anders aan de hand.

Zou het contactslot stuk zijn, of een brakke zekering, besluit genomen, TLS de garage weer in, pak uit, korte broek aan en snel naar het TT-circuit.

Het viel enorm mee, niks geen file gehad, ook op de terugweg tegen 18:30 niet. We hebben ons enorm vermaakt, mooie trainingen, kwalificatie en sprintrace gezien.

Thuis gelijk de TLS in de lift gehangen, de andere accu liet ook na een paar slagen weten het niet te trekken, alles uit en ineens begint de startmotor uit het niets te draaien. Schrok me kapot, accu eruit, er is echt iets heel erg fout.

Zo ziet de connector van het startrelais er dus uit, hieronder de connector die naar de kabelboom gaat.

Het startrelais is dus compleet verrot, de connector ook. Hoe kan dat nou? Met Johan, een kameraad die alles van elektra weet, de boel bekeken.

Hieronder de veroorzaker.

Deze connector staat zoals afgebeeld aangesloten op het startrelais. De geperste connectoren staan wagenwijd open voor alles wat van boven komt, vuil en vocht.

Dit maakt dat de corrosie langzaam maar zeker zal toeslaan, te beginnen op het kleine stukje koperdraad wat bloot in de persing zit. Dit gaat langzaam verder en kan jaren goed gaan, totdat het de pinnen bereikt van de connectoren, dan begint de boel te spetteren, uiteindelijk te belanden wat je hier boven hebt gezien.

Johan, mijn kennis gaf direct aan dat de connector plaatsing en de persing een constructiefout is, dat kan zo gewoon niet, zeker niet op een motor.

Vandaag werd de accu geleverd, tijd om de boel weer in elkaar te zetten.

De striptang bij de nieuw afgeknipte connector en de bedrading van de kabelboom.

Gebruik voor het solderen altijd de krimpkous met het rolletje tin in het midden, of een kleine vlam of een kleine föhn legt en de bedrading vast zodat ze voordat het gesoldeerd wordt niet meer verschuift, daarna soldeert de ring tin de kabels perfect aan elkaar, de tin vloeit.

Daarna ader voor ader controleren door aan de draad te trekken. Dan ader voor ader in tape zetten.

Daarna de krimpkous die ik voor de tijd om de kabel had gelegd laten krimpen.

Dan is het tijd voor het lijm-pistool, thermische lijm zal vocht tegen moeten houden.

Laat voorzichtig de thermische lijm rondom en tussen de aders zakken, de boel is dan van bovenaf dicht.

Dan kan het startrelais weer op de plek, gebruik overal zuurvrije-vaseline, vooral in de connectoren, maar ook de accupolen.

Alle kabels weer op de plek, dan de connector van het startrelais aansluiten.

Er kan gestart worden. Ze reageert direct en loopt zoals ze altijd doet, heerlijk rustig.

Daarna de snelweg op, de accu monitor op scherp, kijken wat de laadspanning bij meer dan 2000rpm is, die komt gelukkig niet boven de 14.05V uit, dat is dus niet de reden dat de accu zoals aan het begin beschreven dik is geworden.

Rini

Hieronder het startmoment met het nieuwe startrelais.

Table of Contents

REACTIES

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *