Suzuki TL1000S & R informatie

De TLS-deal….

Inhoudsopgave

Zoals geschreven heeft Dennis de Pallet TLS van me overgenomen.

Bij die deal mocht ik een defecte TLS van Dennis overnemen. Hij had al wat onderdelen verkocht. Het frame met kenteken, de achterbrug, het blok defect, bus gebroken, cilinderkop, zuiger, krukaslager enz. kapot kwamen deze kant op.

De rest van de onderdelen heb ik eerst naar de stalling gebracht, de garage stond vol.

                      

Later maar kijken wat er aan materiaal is. Frame en motorblok zijn het eerst aan de beurt.

                   

Alles wat los zit verwijderen, bussen uit de brug, lagers bekijken op status, reinigen en vooral in mooi schoon vet zetten.

De brug en het frame met remreiniger te lijf, nieuw wordt het niet meer, maar wel mooi schoon.

Ook de dichtingen van de achtervork brandschoon maken, van mooi blauw Kroon vet voorzien, net zoals de lagers.

Als het frame en de achterbrug schoon zijn, kan de eerste as geplaatst worden. Dan kan het frame de Abba-stand in.

Er moet nog heel wat gebeuren voor ze zoals haar buurvrouw de jas aan kan!

Ze hangt er nog wat onwennig bij, de veer en demper ontbreken. Ook daar de lagers schoon maken en goed in het vet zetten.

De veer en demper zitten nu op de plek, ook het subframe gemonteerd. Hier moest een helicoil aan te pas komen.

Om het frame wat balans te geven in de Abba-stand, de voorvork geserviced. Schone olie en natuurlijk gekeken hoe de lagerschalen er aan toe zijn. Dik voor elkaar dus.

De vorkpoten blijven zeker 20 minuten open staan, zo kan de lucht uit de poten worden geborreld. Wel af en toe de poten helemaal inveren.

Gebruik nu even de 5W, normaal de 10W, eerst maar eens ff spoelen, kijken hoe de poten reageren.

Het blok nu eerst even aan de zijkant geparkeerd. Daar zal ik volgende week een begin mee maken voor de demontage.

De voorpoten op de plek, mooi gekleurde velg op de plek, het begint er al weer op te lijken.

9-11-2024

Had een advertentie gezien en gereageerd op het motorblok wat aangeboden werd. Met de verkoper een prijs afgesproken, het blok opgehaald in Breda.

Tijdens het overleg te horen dat ik het blok, met nog een blok in onderdelen mocht meenemen. De onderdelen werden in opdracht verkocht door Jeroen voor de weduwe van een overleden TLS rijder.

Heb het blok samen met de rest onderdelen achterin de auto gelegd, de afgesproken prijs met een bos bloemen voor de weduwe aan Jeroen gegeven.

Thuis het blok in de motorsteun gehangen.

                    

Het blok ziet er stoffig maar ongeschonden uit. Als de R de juiste status heeft, begin ik aan dit blok. Zal het dan eerst aan de buitenzijde reinigen. Dan de nodige controles uitvoeren, zoals de kleppenspeling en de status van de primaire distributie tandwielen, koppeling enz…. kijken wat de status van het blok is.

Jeroen bedankt.

Wordt vervolgd.

Rini

Table of Contents

REACTIES

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *