Suzuki TL1000S & R informatie

Schroefdraad repareren met een helicoil.

Aan het frame van de TL1000S van Pim, een van mijn zoons kwam een bout langzaam maar zeker naar buiten. De bevestiging van de radiator. De draad was stuk.

Kuip eraf, bevestiging van de stuurdemper wordt daar ook nog mee vast gezet, dat moet gerepareerd.

Er zit nog wel iets draad in het aluminium, maar kan de kracht die op de stuurdemper bevestiging, de radiator en de kuip bevestiging niet borgen.

Daar hebben we een mooi reparatie setje voor. Helicoil.

De set bestaat uit een boor, tap, helicoil sleutel, helicoil braker en natuurlijk de helcoils zelf.

Het defecte gat moet met de juiste boor voor een M6 helicoil geboord worden,

daarna met WD40 of alcohol de tap het geboorde gat in draaien om nieuwe schroefdraad te creëren voor de helicoil.

dan de helicoil sleutel voorzien van de M6 helicoil, schuif de bus tot achter de helicoil en zet deze vast.

Door de bus daar vast te zetten, zorg je dat de helicoil niet te ver in het te repareren materiaal gezet wordt.

Schroef de helcoil dan met de sleutel zover als mogelijk, de bus regelt precies tot hoever je kan gaan. De sleutel kan je er dan gemakkelijk uithalen.

Dan het ‘Braker’ gereedschap in de helicoil zetten, een klein tikje maakt dat de pin waar je de helicoil mee hebt ingedraaid breekt, de helicoil ook gelijk borgt.

Kijk es ff, de nieuwe, veel sterkere schroefdraad netjes op de plek. 

De bevestigingen terug op de plek, bout netjes aanhalen met de juiste nm, kuip kan er weer op, Pim weer rijden.

Rini

Table of Contents

REACTIES

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *