Via mijn website kreeg ik een bericht van Jack. Hij heeft een TL1000S, reed op de snelweg en …. een grijze wolk, vermogen weg, haar snel stil gezet.
Ondertussen hangt ze bij mij in de ABBA-stand. Jack heeft haar naar me toe laten brengen.
Had de S eerst niet herkend, totdat Pim, een van de zoons kwam, die is van Alexander geweest, toen naar Joeki, weet je nog….?
Snel beginnen met demontage. Eerste wat me direct opviel was de linker koelslang, daar zat totaal geen druk op, rechts wel. Ook het oliepeil lijkt te hoog. Dit werd veroorzaakt door de 5l vloeistof die er in het blok zat.
Koelvloeistof, olie en oliefilter verwijderd, eerst maar eens naar de bussen kijken van de voorste en achterste cilinder.
Er zat bij het verwijderen van de bout van het kleppendeksel een vreemde krul, dacht direct het ergste.
Hier kwam een grote krul met witte afdichttape uit tevoorschijn. Hier is echt een specialist aan het werk geweest.
Dan de nokkenassen van de voorste cilinder verwijderen.
Daarna de bussen verwijderen, de klepspeling had ik genoteerd, dan de stelplaatjes goed meten met een micrometer. Gelijk de bussen controleren met Spanjaard.
Voordat de bussen gecontroleerd worden, de klepspeling controleren voordat de nokken verwijderd worden.
Dat was wel even schrikken en stom verbaasd. Op alle kleppen was echt te weinig klepspeling meetbaar, op een inlaat klep van de voorste cilinder 0,00 ruimte.
De bussen met het laatste component van Spanjaard, geen beschadigingen zichtbaar.
Bij de achterste cilinder was het net zo, echt heel veel correctie moeten uitvoeren.
Ondertussen zitten de nokkenassen er al weer in, netjes op tijd en met de juiste klepspeling.
Elke connector die ik af koppel worde voordat die weer gekoppeld wordt ingespoten met zuurvrije vaseline.
dan is het tijd voor het koppelinghuis. Hier zijn nieuwe keerringen geplaatst, binnen een oliekeerring, buiten de machanische keerring om de impellor vanaf het koelhuis te dichten zodat er geen koelvloeistof naar het blok toe kan, zoals hier gebeurd is.
Deze moet nog eerst goed schoongemaakt worden, net zoals het koppelingdeksel.
Gebruik altijd origineel pakking materiaal, dat is echt het allerbeste. Deksel zit er ondertussen ook weer op.
Kleppendeksels met een dun laagje molybdeenvet en minimaal syliconen op de plek.
Morgen komt de olie en koelvloeistof binnen, als het lukt stiekem nog ff proberen te starten.
Drukke zaterdag, ’s middags nog ff lekker aan de squash, in de tussentijd heeft PostNL de olie en koelvloeistof achter de deur gezet.
Daarna het koelhuis gesloten, net zoals het koppelingdeksel. Brandschoon maken, pakking met molydeenvet insmeren, op de bout gaten een klein beetje siliconen dichting zetten.
Tijd om de aftapplug van een nieuwe ring te voorzien, met 23nm aan te halen, ook gelijk nieuw oliefilter plaatsen.
Het blok ziet er alweer netjes uit, alsof er niets gebeurd is!
Dan de Kroon Torsynth het carter in. Omdat ook het oliefilter vervangen is, moet er een kleine 3,5l olie in.
Goed naar het oliepeilglas kijken. Later als ze gestart is geweest, nog een keer controleren hoe het met het oliepeil is. Zal zeker bijgevuld moeten worden.
Deze olie is vooral om het blok te spoelen en te reinigen. Na een rustige 2000km de olie vervangen door echte synthetische olie.
Het is vrijdagmorgen 31 mei 2024 11:00 uur, nadat ik de nieuwe thermostaat heb ingebouwd.
ze staat buiten om gestart te worden.
Kon drukken wat ik wilde, er was geen spanning genoeg op de accu. Maar even accu geleend uit een andere TLS.
Ze liep na een paar slagen rondgedraaid te hebben, beetje hoesten alsof ze uit een griepje komt!
Gelijk de vloeistof in het koelsysteem goed in de gaten houden. Het expansievat staat tijdens het warm draaien netjes te borrelen, weg met de luchtbellen.
Omdat er op deze TLS geen temperatuur-meter is aangesloten, de boel met een koortsmeter volgen/controleren.
De warme kant voor de thermostaat moet dan goed in de gaten gehouden worden. De radiator zal eerst goed verwarmd moeten worden, dan de temperatuur laten stijgen tot over de 100 graden, dan zal de fan op de radiator het koelen voor de rekening moeten nemen.
Dat werkt gelukkig goed.
Het starten werd wel wat bemoeilijkt, het koppelinghandle is niet aanwezig, snel stuk staal voor gemaakt, anders is rijden niet mogelijk.
Omdat de eigenaar de TLS naar huis wil rijden, zal er eerst een goede testrit gemaakt moeten worden, de straat op, starten en rijden.
Kwam er al snel achter dat ze niet goed van de plek wil, het blok schreeuwt om aan het werk te willen, de koppeling echter werkt niet mee.
De kabel staat ook erg strak, gesteld, maar loste niets op, voorzichtig naar huis gereden.
Zit er net op, er toch maar weer af, beetje olie opvangen, kan d’r later wel weer in.
De platen eruit en het werkplaats handboek er maar ff bij pakken, wat moest de plaat dikte ook al weer zijn?
Tussen de 2.92 en 3.08mm bij schone platen.
Setje eerst nog af laten koelen, brande de vingers aan alles wat uit het blok komt.
De eerste de beste plaat die ik tussen de schuifmaat zet geeft aan, versleten. De rest was net zo of kleiner.
Gelukkig heb ik een bak met platen op zolder staan, met dank aan Melroj.
Hier 9 goede platen uitgezocht. Om de platen goed te laten werken moeten deze 24h in de olie worden gelegd.
De olie die ik hier voor gebruikt heb kan later weer terug in de bus worden gegoten.
Vandaag eerst de MotoGP, prachtige wedstrijden gezien, tijd voor de TLS van Jack.
De platen hebben bijna 24h in de olie gelegen, die kunnen er weer in.
Bouten aanhalen met 10nm, het deksel kan weer op de plek worden gezet.
Altijd de groef en de pakking schoon/vetvrij maken. Dan de pakking met molybdeen-vet insmeren, op de bout openingen een heel klein beetje siliconen dichting.
Dan het koppeling mechaniek nog even controleren, afstellen, kabel de juiste speling geven, dan kan de lift zakken, let her touch the ground!
Helm op en de jas aan, starten. De koppeling voelt gelijk goed, ze rolt netjes.
Even op temperatuur laten komen, dan de kraan een paar keer open zetten. Ze bokt behoorlijk, maar gaat als een speer.
Even bij mijn oudste (Lodi) de S laten zien en de voorpoten gesteld.
Ze wordt dinsdag opgehaald door haar eigenaar.
Trots om opnieuw een S van de ondergang te hebben gered.
Rini