Tussen de bedrijven door een bericht van Hans, de schoonvader van Lodi, mijn oudste zoon. Wil jij mijn Honda Shadow VT600 nakijken, schone olie en filter?
Mijn zoon kwam de VT brengen, mooi stil, ding is helemaal origineel. Ook van Hans het verzoek om hier wat aan te gaan doen.
Haar zoals op de foto eerst goed warm gestookt om thuis de olie en filter uit het blok te laten lopen.
Haar eerst op de hydraulische lift gezet, bak eronder en de bout uit het blok gedraaid.
Kwam donkerzwarte en vieze drap uit, denk dat het hoog tijd is dat er wat nieuwe olie op komt.
De bout uit het blok is mooi schoon, niets geen vervuiling of metaal delen, dus niets aan de hand in het blok.
Woensdag de schone olie (synthetisch) en oliefilter plaatsen.
Lodi stuurde een link op youtube over hoe je de dempers uit de uitlaten kan verwijderen.
Hiervoor is een rondzaag met een diameter van 45mm nodig, de Hornbach had die.
Het koste een beetje olie en de boormachine had het er best lastig mee, ook moest de complete ophanging van de bovenste uitlaat worden verwijderd om de onderste, kortere uitlaat te ontdoen van de demper.
Daarna de olieafvoerplug van een nieuwe ring voorzien en geplaatst, oliefilter op de plek.
De boel eerst goed schoonmaken, dan het oliefilter handvast zetten, dat is meer dan voldoende.
De volgende stappen zijn de nieuwe olie (2,2l) het blok in, de dempers uit de uitlaten zien te vissen, zitten los, maar toch ook muurvast!
Vrijdag 26 april 2024, de uitlaten weer netjes vast zetten, moesten los voor het boren in de onderste uitlaat. Bouten met keramisch vet ingesmeerd.
Daarna de Motul Synt 7100 10W40 het blok in, de olie heeft een bijzondere mooie rode kleur.
Dan is het tijd om te starten, controleren op lekkage en rijden.
Voor vertrek de bandenspanning even wat verhoogd, voor van 0.5 naa2 2.0, achter van 0.8 naar 2.5. Ze stuurt ook gelijk een stuk gemakkelijker.
Ondertussen staat ze al weer bij haar eigenaar.
Rini