Suzuki TL1000S & R informatie

Van een palletwagen terug naar een TLS!

Omdat ik altijd op zoek ben naar onderdelen voor de TL’s waar ik aan werk, opnieuw de advertentie zichtbaar van Jordy. De TLS waar hij contact over had gezocht omdat het motorblok van deze TLS vast was gelopen, was nu deels uit elkaar gehaald, onderdelen verkocht en dat wat er over was op een palletwagen gelegd, ze moest weg.

We hebben een prijs afgesproken en ik ben met Erik Reinderink naar Maastricht gereden om haar op te gaan halen. Enige wat nog verkocht was in de tussentijd was het subframe.

Bij het op de aanhanger zetten me verschrikkelijk in de hand gesneden, de tank was nog roder dan die al was….

Thuis samen met Pim, een van de zoons het frame in de lift gehangen, dat is nog wel een uitdaging zonder voorvork, wielen en achterwiel.

Het eerste wat gebeuren moet is het ontleden van de verschillende onderdelen aan het frame, tank demonteren, Throttlebodies, bekabeling en koel elementen lagen snel naast de frame in de kast.

Het wordt al lekker kaal zo, het subframe is nu versierd met twee kabelbomen, de originele en die in het subframe vast zat.

Als laatste heb ik het uitlaatsysteem verwijderd, de bouten van het frame naar de cilinderkoppen, de bovenste bevestiging van de achterkant van het blok in het frame, blijven de centrale as tussen de beide cilinders en de onderste bevestiging achter aan het blok over.

Het hondje gebruik ik dan om het blok uit het frame te kunnen rollen. De centrale as uit het frame halen en dan de lift heel langzaam omhoog pompen. Hierdoor kantelt het blok vanzelf naar voren. De laatste as onderin de achterkant van het frame en blok eruit halen, het gekantelde blok met kleine bewegingen en kleine draaiingen op het hondje uit het frame rollen. Kost totaal geen moeite en of kracht.

Wat overblijft is het frame met de nodige klodders vet van de gemaakte kilometers.

De bedoeling is om het blok rechts achter het frame te plaatsen. Zal dan het uitgebouwde blok (links) gaan demonteren om dan later te kijken wat de schade is.

De voorste cilinderkop is gecontroleerd, geen bus of iets dergelijks defect, ben bang dat de versnellingsbak gecrasht is, blok stond ineens stil. Bij een eerder blok ook al mogen ervaren, nok van een versnellingstandwiel afgebroken, dat gaat dan zwemmen en komt een krukas of zuiger tegen.

Dit blok komt uit het frame, voor demontage ook eerst goed schoonmaken, komt nadat deze TLS weer klaar is.

Het blok hieronder is een 1997, al best nagekeken en dichtgemaakt om getest te worden. Risico is dat er toch iets aan mankeert, dat horen we dan als het gaat draaien.

In de komende dagen zal ik het goede blok uit de steun halen en op het hondje parkeren, het andere blok in de steun hangen, ready for a look inside.

We zijn een aantal weken verder, genoeg te doen, de blokken zijn klaar om te wisselen, mijn zoon Pim hielp me vanavond even om het goede blok uit de standaard te halen, op de juiste plek op het hondje neer te zetten, het kapotte blok in de motorsteun te hangen.

De bak er gelijk maar onder, het zal een beste smeerboel worden als het blok schoongemaakt wordt.

Het andere blok op precies dezelfde plek neergezet zoals het defecte blok uit het frame is gehaald.

Eerst de pijp van het uitlaat systeem van de achterste cilinder erop gezet. Het hondje onder de lift gerold, frame klein stukje laten zakken met de lift, de onderste bevestiging van het blok kwam zonder enige kracht precies voor de opening van het frame, de as kan er zonder moeite in worden geschoven. Zorg er wel voor dat de afstand bus aan de linkerkant van het frame in het frame geschroefd is.

                               

Het blok kan aan de voorste cilinder gemakkelijk opgebeurd worden, de bevestigingsbouten lagen klaar, heb eerst de centrale bout die tussen beide cilinders door het blok gaat geplaatst, dan de andere bouten met de verschillende afstand bussen op de plek schroeven, los/vast aandraaien.

Dan kan het frame alweer naar boven gebracht worden, beetje pompen en de werkhoogte is alweer bereikt.

De onderste bevestiging heeft een afstand bus die aan de linkerkant van het frame zit, deze aanhalen met 10nm, daarna de moet met 45nm. Dan kunnen de andere bouten met 55nm, de centrale met 93nm worden aangehaald.

Dan maar even een zelfportret met het resultaat. Het blok hangt er weer netjes in. Tandwiel voor, jiffy, versnelling op de plek, volgende stappen zijn de Throttlebodies, koppelingskabel, uitlaatsysteem, de bedrading, het koelsysteem en de tank en een accu, dan kan ze…..

Wilde eigenlijk zo snel mogelijk verder…. kabelboom op de plek leggen, kijken hoe ver ik kom.

Belangrijk om het werkplaatshandboek hierbij te gebruiken, de kabelboom moet daar liggen waar Suzuki die bedacht heeft. Startmotor en oliedrukmeter aansluiten.

Hierna met het uitlaatsysteem aan de gang, de pakking in de uitlaatbocht van de achterste cilinder smeer ik altijd helemaal in met een dun laagje keramisch vet. Dit bakt er zo lekker tussen en blijft tot 1600 graden zitten, blijft de pakking ook heel.

Heb eerst het achterste deel op het uitlaatspruitstuk gehangen, de bout van de bevestiging aan het frame er los vast indraaien.

Dan de voorste pijp zonder spanning aanbrengen/ophangen, als de achterste bout in het frame er losjes in zit, kan je voor de bouten door de klem in de cilinderkop draaien, dit moet ook los/vast.

Dan beide uitlaatstukken bevestigen met de beide inbusbouten, gebruik hier ook keramisch vet.

Kijk, er zijn alweer twee pijpen te herkennen, het begint er weer op te lijken.

Bij het aansluiten van de verschillende onderdelen kwam ik erachter dat de kabelboom van een 1999 model is, dit blok is een 1997, zit net weer ff andere connector aan. Moet misschien dan toch maar weer een andere kabelboom plaatsen.

Naar de stalling, op zoek naar een kabelboom die bij dit blok hoort, die was snel gevonden.

Voordat je die dan plaatst, goed controleren of er geen connectoren defect zijn of beschadigingen/breuken in de bekabeling zelf te vinden is.

Beide kabels op de grond, elke connector controleren,  al snel de stekker van het thermostaathuis (bij de ’97 in de radiator) die defect is, ook de stekker van de richtingaanwijzer is weg, daar waar de boom het frame heeft geraakt een breuk in een ader.

Die dan gewoon doorknippen, klein stukje strippen en een soldeer-sok plaatsen, met een kleine brander de boel solderen en laten krimpen zodat de kabel gesloten is.

Dan de kabelboom goed isoleren en beschermen tegen de wrijving tegen het frame. Ook spuit ik alle connectoren goed in met vaseline.

Voor je het weet ligt de kabelboom al weer gedeeltelijk op de plek, daar waar mogelijk gelijk aangesloten.

Van een kapotte en al deels gestripte kabelboom de connector voor de richtingaanwijzer en koelhuis afgeknipt, strippen en met de soldeer-connectoren repareren.

                                                                

Na het solderen de bedrading controleren op trekkracht. Als alles goed zit, trek ik er meestal een behuizing omheen, super handig spul, flexibel en erg gemakkelijk om aan te brengen, blijft altijd op de plek zitten en beschermend.

Dan is het tijd om het koelhuis op de plek te zetten, ook gelijk de carterontluchter aansluiten, veel ruimte is er dan al niet meer, dus connectoren en slangen op de plek.

De carterontluchter is van een 1998 model. De achterste kleppendeksel moest ik daarom ook nog vervangen, niet bij stil gestaan, vanavond gelijk gewisseld.

De nokkenas-sensor gelijk aangesloten, op het thermostaathuis ook gelijk de gerepareerde connector aangesloten.

Dan door naar de voorkant van de motor, het frame. Had nieuwe balhoofdlagers klaarliggen, dus die er ook gelijk maar ingezet.

Met een oude afgeslepen lager ring, lager slaggereedschap de nieuwe conische lager ring op de plek tikken.

Met de verfstripper het balhoofd eerst gloeiend heet stoken, dan is er bijna niets nodig om de nieuwe ring op de plek te tikken, natuurlijk onder en boven.

                               

Dan komt het moment dat de voorvork aan de beurt is. Zorg ervoor dat de lagers goed in het vet zitten voordat je die op de balhoofdas tikt.

Dan het bovenste lager alvast op de plek leggen, ook een van de ringbouten bij de hand, anders dondert de vork er zo weer uit.

     

De ringbout met uitsparingen voor de haak, goed aanhalen, voelen of de vork nog enigszins wil draaien, dan heel iets losser, de sluitring en de volgende ringbout erboven op, aanhalen met de haak, later aanhalen met het juiste moment.

Kijk, het begint alweer op een TLS te lijken, een achterwiel erin gezet, rem en tandwiel/ketting op de plek.

Dan gelijk maar een voorwiel erin, begint het echt op een TLS te lijken.

                                    

Dan omdat het in de weg stond, de radiator een plekje geven. De slagen liggen ergens anders, moet ik nog klemmen bij opzoeken, maar hoe je het ook wend of keert, het is al bijna….

Moest het uitlaatsysteem nog goed aanhalen, begin dan als alles zonder spanning netjes op de plek hangt van voor naar achter aan te halen. 

Daarna de oliekoeler  opgehangen en aangesloten met nieuwe koperen ringen.

Een nieuw oliefilter op het blok gedraaid, de olieplug onderin het blok van een nieuwe ring voorzien en aangehaald.

Dan verder met de elektra, accu geplaatst en aangesloten, ECU aan de boom gekoppeld

Daarna door naar de voorkant, de handels moesten worden gerepareerd, net zoals de aansluiting van de tellerunit.

koplamp geplaatst en de lichtschakelaar gerepareerd, het is tijd om de sleutel om te draaien.

 

Zoals het er nu uitziet zijn het nog maar een paar kleine stappen…. dan mag ze gaan proberen te praten.

Volgende stap is de reparatie van de bedrading van het linker handel,

de throttlebodies plaatsen, koeling aansluiten, olie en koelvloeistof, de uitlaten erop en een tank.

Zow, de eerste kerstdag zit er op, hartstikke gezellig geweest met de kids, partners en kleinkids, dan toch nog ff de garage in.

De olie is aan de beurt. Omdat ik niet helemaal zeker ben of het blok goed is, tijdelijk synthetische Kroon olie van €3,95 per liter. 

Als het blok goed draait kan er Motul 300V10W40 in.

Het glaasje ziet er met nieuwe en brandschone olie weer mooi uit.

Dan de radiatorslangen op de plek, moet alleen nog een expansievat van zolder halen, de koelvloeistof erin, door naar de volgende stap.

Dan de rubbers van de inlaat met wat vaseline voorzien, daardoor gaan de throttlebodies er een stuk gemakkelijker op. 

Met een beetje mazzel kan ik morgen de gaskabels monteren, de tank erop, uitlaten monteren en dan….

Na een tweede kerstdag waar we een mooie wandeling hebben gemaakt, de schoonouders hebben bezocht, beetje happen, de overal aan en naar mijn projectje.

De tank tevoorschijn gehaald en op het frame gemonteerd.

De kabels van de T’s hangen nog los, net zoals de choke kabel.

Ga ik nou eerst de kabelboom repareren of sluit ik de boel aan en kom ik vanavond misschien aan starten toe….

De uitlaten zaten er snel op, originele die ik er van Jordy bij kreeg, dat komt mooi uit, maakt ze ook niet zo’n tyfus herrie als ze begint te praten.

Benzine terug in de tank, kijken wat ze doet…..

Het filmpje wat ik gemaakt heb van het starten wil nog niet life op de site, zodra het werkt, zorg ik dat het te zien is. 

Ze loopt gewoon hartstikke mooi, paar keer starten, de brandstof door het systeem schoppen, olie z’n werk laten doen en broem…. ze loopt.

Paar dagen de hort op geweest, loop richting de garage en ruik benzine…. hoe dan.

                               

Nou, gewoon zoals je ziet, de brandstof kroop onder de pakking door naar buiten. De roest heeft haar werk gedaan zoals je kan zien. De pakking was hard en vies, de pomp zelf kroop de roest hoog tegen het huis.

Zelfs het overloop tuitje onder de aansluiting van de injectieslang is verstopt met roest.

De pomp zal schoongemaakt moeten worden, dat is nog wel een keer klaar, de pakking zal ik naar de eeuwige jachtgronden verhuizen, vervangen door een pakking die en veel beter zit, maar ook herbruikbaar is.

                               

Op de linker foto de grijze tank, hier is geen roest te vinden. De tank zitting brandschoonmaken en de ruimte voor de pakking met molybdeenvet insmeren.

Dan de ring, met dank aan Frank Raffy van de TLZone.net, hij is gaan experimenteren met een dergelijke oplossing. Leon Toussaint heeft me geholpen voor de S-tank de juiste ring te vinden. Let wel, deze pakking is herbruikbaar en kost wel €2,38, simpel te plaatsen en 100% dicht.

De ring leg je goed ingevet met molybdeenvet om de pomp, plaatsen en met wat hulpmiddeltjes om de velsrand, bouten erin, aanhalen met 3nm en klaar. Echt dicht!

                               

De ring voor het aanhalen tussen de tank en de pomp, de metalen ring hoeft bij deze methode ook niet gebruikt te worden.

Dan de pomp na het aanhalen, zo dicht als het maar kan.

De grijze tank mooi op het frane, stiekem vindt ik die zelf mooier dan de rode tank.

                              

Dan is de defecte bedrading van de koppeling-kant aan de beurt, bedrading doorknippen, strippen en een soldeerkous eromheen.

Om de rest van de bedrading te beschermen, altijd metalen stripjes tussen de te solderen draad, beschadig je ook niets. Je ziet de bedrading zichzelf solderen, even wachten, aan de gerepareerde bedrading trekken om te controleren of het echt vast zit, daarna omwikkelen met trekband en tape.

Kon het niet laten om gelijk de verlichting van de teller-unit aan te passen, kleine maar sterke ledjes plaatsen, duidelijk zicht op de tellers.

Als ik het red, morgen naar buiten rollen, dan mag ze gaan opwarmen, TB-syncen en TP afstellen, koeling controleren. Als dat allemaal goed is, dan zijn de remmen en andere zaken aan de beurt.

Vandaag, de laatste dag van 2023, eerst mooie wandeling van 3h gemaakt. Happie eten, daarna naar de TLS.

Koppelinghuis gemonteerd, lift laten zakken en haar naar buiten gerold.

Brandstof erin, de lift eronder, stelt toch wat gemakkelijker af en starten. Ze loop direct weer en draait mooi rond.

                                    

Met de dealer schakelaar de TPS afgesteld, daarna met de vacuümmeter de throttlebodies syncen, zorgen dat beide cilinders op het zelfde toerental draaien.

Tegelijkertijd controleer ik het oliepeil en de koeling. Het afstellen moet tenslotte op bedrijfstemperatuur worden uitgevoerd. Dan ook gelijk kijken of de koelmotor van de radiator reageert als ze naar de 109 graden wordt gebracht, het werkt perfect.

Daarna binnen een Nissin rempomp geplaatst, ook het gashandel van een andere voorzien, dat wat erop zat was toch niet meer helemaal intakt, de koppelingkant dan ook gelijk vervangen.

                               

Zo, dat was het voor het jaar 2023, wens iedereen een goede jaarwisseling en een mooi en goed TLS/R jaar, met alle bijbehorende gezondheid.

Remmen, dat is wat ze nog nodig heeft. Had via MP mooi setje remklauwen gevonden van een Hayabusa,

de remblokken waren nauwelijks gebruikt, de zuigers zien er ook netjes onderhouden uit, eerst maar monteren, kijken of ze remmen wil.

De Nissin remcilinder kreeg ik niet aan de praat, zal gereviseerd moeten worden, dan de rempomp van een R er maar op, die werkte direct, had nog mooi setje blauwe leidingen liggen.

Vond tussen de onderdelen nog mooi blauw spatbord, die er ook gelijk maar opgezet, als ze zo naar buiten mag, toch beetje gekleed zijn!

Nog een paar kleine zaken regelen, de verlichting voor. Heb behoorlijk geëxperimenteerd met led-verlichting, nog 1 bruikbare die het enigszinds doet.

De H1 bevestigingsmodule plaatsen, dan het koelelement van de led zo verzagen/vijlen dat het precies past, zonder al te veel van het koelhuis te slopen.

Je kan er met een scherpe metaalzaag mooi een hoek uit zagen, beetje passen en hoppa op de plek.

De volgende stappen zijn de koplamp op de plek, het luchtfilterhuis plaatsen, tank vast, zadel dan mogen we buiten spelen.

Verder waar we gebleven waren, de lamp zat op de plek, rubber er op zetten, aan de rechterzijde nog een H1 gloeilamp geplaatst, als het licht het maar doet.

Dan wordt het tijd om het luchtfilter te plaatsen, had al een gemodificeerd exemplaar klaar liggen, klep eruit, gat groter gemaakt voor nog meer lucht.

Om bij dit soort klusjes de juiste verlichting te hebben heb ik op AliExpress een mooi stukje gereedschap gescoord, kosten!? €4,95 en het werkt perfect.

Er zit zelfs een extra fel richt-led op, echt enorm handig.

Alle slangen en bevestigingen op de plek, mooi, dan kan de tank naar beneden, vast zetten, dan alleen het kontje en het zadel erop, dan mag ze buiten spelen.

Ze is er klaar voor, de laatste puntjes op de i, dan mag ze op d’r eigen benen staan, laten horen en zien wat ze waard is.

Naast de led voor dimlicht, moeten natuurlijk ook de achterlichten en het stadslicht worden voorzien

Als stadslicht voor een T10 led geplaatst, op een eerdere foto zie je de led tussen het dimlicht en grootlicht duidelijk.

Achter twee BAY15D led lampen geplaatst, gewoon glazen bollen met ledstrips, werkt perfect.

                             

Ook het remlicht laat zich duidelijk zien, geprobeerd te laten zien op de garagedeur in het donker. De telefoon speelt met het diafragma, waardoor het niet helemaal goed te zien is.

                                         

De linker is het stadslicht alleen, rechts is het remlicht. Je kan aan de helderheid van de verschillende onderdelen zien dat er door het remlicht veel meer licht gepresenteerd wordt. Anders moet je er maar eens achter gaan staan!

Tja, daar hangt ze dan, alle bouten nagelopen, remmen werken, kappen en een zadel op de plek, radiator aan de voorste kleppendeksel vast gemaakt, ze kan nu echt naar buiten.

Vrijdagavond 26 januari 2024, alles nog een keer nagelopen. Alleen de voorrem baart me zorgen, telkens pompen om druk te vinden. Nog een keer ontlucht. Toch maar naar buiten.

Ze wilde eerst niet lekker draaien, horten en stoten, maar ineens was ze daar. Ledverlichting doet het super goed. Rijden.

De rem baart me echt zorgen, voor elke bocht veel pompen om een beetje te kunnen remmen, snel richting Duitsland, muisstil, temperatuur van het blok is goed, ff de kraan open. Ze gaat als de brandweer.

Het blok maakt ranzig veel herrie als het gas dicht gedraaid wordt, zo te horen is er een drijfstang naar de mallemoer. Bij vermogen vragen verdwijnt de rammel.

Snel terug naar huis, zonder remmen ga ik niet verder. Snel andere Hayabusa remklauwen geïnstalleerd, daar zat het probleem. Nu remmen als een malle, zondag middagzon, dus mag ze weer naar buiten.

Het blok neemt prachtig op, snel Duitsland in, daar toch even de kraan wat verder open, ze tikt eazy de 180 aan.

Dan in de volle zon nog even een rondje om de TLS, checken of alles blijft zoals de bedoeling is, ze stuurt zoals een TLS, snel vertrouwen, blok snort (ondanks de rammel) prachtig rond. 

Hoe nu verder!?

Had van Eric Seijbes een stethoscoop geleend, luisteren naar het blok. Hier heb je toch best wat luister ervaring voor nodig, die mis ik, hoorde fantastische geluiden, maar niet waar het allemaal vandaan komt, de rammel die in het blok zit dus ook niet.

Daarna heb ik de voorste cilinder kop geopend, de nokkenassen eruit gehaald om de veren tussen de tandwielen te controleren. Als deze gebroken zijn is de spanning op de nokkenas weg en rammelen ze.

Hier was niets aan te vinden.

Omdat het te koud en te nat was om te rijden, het blok wat uit dit frame komt, vast zit uit elkaar gehaald, toch nieuwsgierig wat er aan de hand is.

De water venturi moest er worden afgeslepen, zat volledig vastgerot op de distributieas.

Daarna het carterdeksel aan de koppelingzijde verwijderd en de volgende verassing bekeken.

De oliezeef ligt vol met siliconen, tussen het koppeling deksel en het carterdeksel wat net verwijderd is, zat zoveel siliconen dichting waar Suzuki een dag productie mee heeft kunnen afdichten.

De koppeling aan de beurt om het blok te verlaten. Daarna het tandwiel op de distributie-as, het tandwiel van de krukas naar de koppeling verwijderen, door naar de andere kant.

De cilinderkoppen en cilinder had ik er al afgehaald, dat is allemaal niet zo spannend. Het blok zit nog steeds muurvast. De bak draait rond, betekent dat de krukas de schuldige is.

                                      

Nu is de tijd aangebroken om de carterdelen die om de krukas zitten van elkaar af te halen.

Het blok is akelig versmeerd met weet ik veel wat voor prut, olie en nog wat andere substanties die zoals verder op blijkt, door de verbrande lagers en krukas zijn veroorzaakt.

Zoals je kan zien is een deel van de krukas nog redelijk in conditie, daar waar de achterste drijfstang heeft gezeten is een lagerschaal los gelaten en tussen de andere lagerschaal terecht gekomen.

                                        

Op de linkerfoto kan je duidelijk twee lagerschalen over elkaar heen zien liggen.

De rechter foto laat de beschadigde krukas zien. Repareren lijkt een ramp, maar ga het wel onderzoeken.

Ondertussen blijkt duidelijk dat de krukas dusdanig beschadigd is, dat de reparatiekosten enorm hoog zijn, de krukas wordt dus afgeschreven.

1 maart 2024, tegen 13:00 de TLS naar buiten, we gaan weer een stuk rijden. Vandaag vooral voelen hoe ze stuurt, remmen en een paar snelle sessies opzoeken, kijken hoe ze op het vermogen reageert.

Gelijk bij MCE een afspraak gemaakt voor de Dynojet. Hoger in de toeren laat ze het bijzonder afweten, dat zal Michel er netjes uit weten te halen op de Dynojet.

Thuis een mooi warm blok, tijd om de goedkope olie er uit te laten.

                                  

De olie ziet er netjes uit, ook geen vervuiling op de magneet van de aftapplug. Blok heb ik een kleine 1000km laten lopen.

Altijd een schoon oliefilter plaatsen, ook de koperen ring vervangen.

Omdat ze zo op de Dynojet gaat heb ik bijna alle voorbereidingen geregeld, de airbox is volledig open, kleppen gesteld, de TPS nagelopen en de TB’s gesynchroniseerd. Enige wat nog aangepast moet worden zijn de dempers, origneel eraf, de Vipers eronder.

                              

Met de goedkope Kroon olie het blok de eerste periode gereinigd, het blok blijft goed draaien, dan pas de echt goede olie erin. De Motul 300V10W40.

De 300V van Motul is een vol synthetische raceolie, veroorzaakt geen slippende koppeling en is sterk reinigend waardoor het blok binnen no time brandschoon is. Bij het volgende onderhoud glimt het blok aan de binnenzijde.

Erg belangrijke eigenschap van de Motul 300V is de enorm hoge max temperatuur. Deze ligt tegen de 340 graden.

Morgen het blok weer warm stoken, olie pijl controleren en als PostNL op tijd is nog iets moois monteren.

2 maart 2024, eerst de S de straat op, verse olie en de Vipers laten brullen. Jos, mijn jongste ook zijn TLS tevoorschijn, samen naar Motor Hengelo, officiële opening vandaag.

Daarna de squashbaan op en tegen 17:00 thuis, was ook het verwachte pakketje binnen.

                                  

Voor de R had ik ook een HyperPro gescoord, daar zat een montage set voor de S bij, die kon ik nu mooi gebruiken.

Vanmiddag had de S wel even wat problemen, de choke bleef hangen, dus vanavond eerst de tank, luchtfilter en de hele injectie er maar af gehaald, kan er anders niet bij komen.

Blijkt de kabel bijna gebroken, choke bleef daardoor hangen, klote klus, alle kabels en elektronica ontkoppelen, andere kabel van een TLR gevonden, die gemonteerd, de boel weer opbouwen.

Dan is het tijd voor de HyperPro, alle spullen nagelopen, lager van de montage set was droog, nieuwe rubbers gemonteerd, de stuurdemper op de plek. Me very happy!

                       

Jolanda bedankt!

8 maart 2024

Wat doe je als je denkt dat je klaar bent, dan moet haar jas aan. Het is niet haar mooiste jas, maar dat boeit niet.

Kontje zwart, grijs, tank grijs, spatbord blauw, kuip zwart, nah ja.

Bij de linkerkant kwam ik er achter dat ik de radiatorslang verkeerd om had zitten, niet zo goed op gelet. De kuip past er dan niet op.

Als de slang goed-om zit, kan de kuip er langs. 

Bij het omdraaien van de slang heb ik per ongeluk een draad van de achterste bobine los getrokken, resultaat, ze liep niet meer zoals het hoorde. Vertrouwde het toch niet dus de voorste cilinder toch maar ff controleren.

Daar was dus niets mee aan de hand. Enige wat te zien was is dat na een kleine 120km rijden met de Motul het blok van binnen al brandschoon is. Het glimt gewoon.

Daarna constateerde ik dat er een draad van de bobine af was getrokken.

De boel in elkaar en verder met het opbouwen van de kuip delen.

9-3-2024,

Na een dag klussen in de tuin, de rest van de kuip delen gemonteerd, spiegels en een scherm. Het is 21:30 uur, tijd om de straat op te zoeken, ze start direct, bij het eerste pompstation onder de felle verlichting ff controleren of het kleppendeksel niet lekt, de kuip delen vast zitten, de kraan kan open.

Vrijdag 15 maart 2024 staat ze bij MCE op de Dynojet, daar zullen ze de puntjes op de i zetten. Heel benieuwd wat ze doet.

15 maart 2024

Nog steeds het winterpak aan, het is niks warm, amper 11 graden, op tijd vertrekken naar Eibergen waar de Dynojet en Michel wachten op de TLS.

Na een bak koffie de TL op de Dynojet, goed vast maken, de boel aansluiten en starten.

Na de nodige runs blijkt dat ze niet verder komt dan 100pk, er wordt ergens iets geknepen, waarschijnlijk door de ECU, het kan een Duitse of Franse combi zijn.

Met toch een goed gevoel weer naar huis gereden, ze stuurt lekker en goed, alles werkt zoals bedoeld. 

Thuis lag de knipperautomaat op de deurmat. Zo’n relais wat zich niets van wattage of weerstand aantrekt, altijd het zelfde tempo knippert, die er gelijk ook maar in gezet.

De ECU gewisseld en de zw/br draad doorgeknipt op pin 18.

Het filmpje hieronder is een volgas run op de Dynojet.

23-3-2024

Hele drukke zaterdag, heerlijk gesquashed, afgesloten met een biertje, thuis lekker happie naar binnen gewerkt, 15 minuten onder zeil, de garage in, de TLS in de lift gehangen en gepland wat te doen.

De rammel voor in het blok blijft ondanks de nokkenassen wissel. Dan moet ik dus verder naar beneden zoeken.

De radiator moet eraf, de olie uit het blok, de oliekoeler moet eraf om de kettingspanner te verwijderen, kleppendeksels eraf, haar precies op tijd zetten zodat de nokkenassen eruit kunnen, ook het primaire distributie tandwiel precies op tijd staat, met een meter staal de as los gedraaid, door de kracht weer een beste jaap in de hand.

Ondanks die jaap, kon ik na de tijd nog best een biertje vasthouden.

Omdat de oliekoeler er ook al af was, de kettingspanner van de voorste distributie uit de cilinder gehaald.

Daarna het primaire tandwiel gevoeld en werd het probleem al duidelijk. De lagering in het tandwiel is totaal verdwenen, de as ook best aangedaan.

Voor de scherpe kijkers, er is nog iets van de lagering zichtbaar in het tandwiel, de schade aan de as is ook duidelijk zichtbaar.

Morgen uit de voorraad van Melroj een ander tandwiel en as bij elkaar zoeken, dan kan de boel alweer dicht.

De oorzaak van dit probleem is vaak te lang wheely’en.

3 april 2024

Yes, de bestelde ring is eindelijk binnen. Mocht die ophalen in het magazijn van MSP in Enschede, dank aan Frank.

De speling tussen het tandwiel en de kop had ik voor de tijd al gecontroleerd, keramisch vet op de as en het lager van het tandwiel, op tijd gezet en de nieuwe ring ertussen, aanhalen met 40nm.

Daarna is de kettingspanner aan de beurt.

De kettingspanner moet zoals het wphb beschrijft worden geplaatst. Altijd nieuwe pakking, die zat dus ook bij de bestelling vanmiddag.

Dan de bout losdraaien, de spanner knalt dan tegen het spanmechaniek. Controleer of de timing van het tandwiel dan is zoals het hoort te zijn.

Nokkenassen terug, klepspeling toch weer ff controleren, dicht met die handel.

Vrijdag verder met het opbouwen van de oliekoeler, de olie er weer in, de radiator en koelvloeistof. Dan mag ze weer babbelen.

Het is 6 april 2024, in de avonduren de vloeistoffen verzorgd, olie terug in het blok, radiator terug, koelvloeistof erin en starten.

Het valt direct op hoe veel gemakkelijker ze start en loopt, dat klinkt iig goed. Snel de boel opbouwen en als het morgen lukt, de straat op.

Zondagmiddag, zonnetje is net weg, het lijkt dat het gaat regenen. Dat kan de pret niet drukken. Parrallel aan de 31 in Duitsland eerst maar wat sturen, stoppen om te controleren of alles dicht zit, geen lekkage. Dan een kilometer of 50 de 31 op zoeken, het moet er van komen. Oprit richting Emden richting Gronau/Enschede, goeie 45 km. Mooie curven naar links en rechts, vol gas van twee naar drie, vier, vijf en zes. 

Na een kilometer of 15 eerste stop om te checken of het is zoals het hoort, ze staat rustig te bangen….. met andere woorden! ‘Komt er nog wat van!’

Vol gas naar de 6e versnelling, ze gaat echt als een raket.

Super trots op elkaar!

In mei gaat ze op de Dynojet bij MCE, afstellen en kijken wat ze kan.

Op 17 mei 2024 was het dus zover, ze mocht bij MCE op de Dynojet. Michel heeft haar nu goed kunnen tunen, ze gaf dik 116pk af.

Thanks Michel.

Daarna de afspraak met Dennis Veltrop gemaakt. Hij wilde haar heel graag overnemen. Zondagmorgen tegen 10 stond Dennis voor de deur, natuurlijk eerst een bak koffie, daarna rijden en inladen.

Nadat ze goed is vastgezet, heeft Dennis haar naar haar nieuwe thuis gebracht.

Super gave klus om haar terug op straat te zetten, haar aan een TL liefhebber over te mogen doen.

Best trots!

Rini

Hieronder haar slagen na de eerste 15km vol gas 7-4-2024.

Table of Contents

REACTIES

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *