Suzuki TL1000S & R informatie

Een Constands motorlift

De Constands motorlift is een goede oplossing voor de meeste moderne motoren. Voor de TL1000S is werk nodig om haar in de lift te krijgen.

Had deze standaard/lift al wel eens voorbij zien komen. Leek me een erg gemakkelijke manier om snel en zonder toestanden de motor te liften voor kleine, soms lastige klusjes. Kettingsmeren, wiel eruit en weer terug….

Ben op zoek gegaan naar een Constands om de TL1000S te kunnen liften. Contact met de leverancier leverde totaal niets op, bestellen lijkt het enige wat mogelijk is, er blijkt dan dat er geen adapter is voor de Suzuki TL1000S/R.

Zag een advertentie van een particuliere verkoper van een Constands. Dit bleek een nieuw exemplaar te zijn. Contact met de verkoper Marijn, maakte dat ik naar Oisterwijk ben gereden om de Constands op te halen.

De motor van Marijn waar de Constands voor gebruikt zou worden was niet meer in zijn bezit. Er zaten ook nog eens twee adapters bij. Bedankt Marijn.

De KTM-adapter heeft de draagpinnen natuurlijk op een totaal andere plek zitten dan bij een TL1000S, ook het formaat klopt niet. De zwaarte van de adapter is wel geschikt voor het gewicht van de TL.

Hierover samen overlegd met mede TLS fanaat, Erik Reinderink uit Rekken. Zijn enthousiast reactie was: ‘Daar vinden we samen vast een oplossing voor!’

Erik heeft de Constands en adapter opgehaald, hem ook nog wat extra Constands materiaal aangeleverd, waaronder een adapter van een GSX600R.

Had netjes de maat van de binnenkant van de frame/achterbrug-as opgemeten. De as van de adapter zal voor gebruik op de juiste maat gemaakt moeten worden.

Deze klus wilde Jan-Erik Beverdam uit Almelo voor me uitvoeren. De as is op 16mm afgedraaid tot 1cm voor de schroefdraad. De as moet tenslotte vast gezet kunnen worden. Bedankt Jan-Erik.

Enige tijd later had Erik al een concept klaar en zijn we op zijn TL1000S gaan passen en meten, net zo lang, tot we de juiste oplossing hadden bedacht.

De kunst is de door Jan-Erik afgedraaide as, bevestigd op de adapter, in de holle as van de achterbrug te plaatsen. Daar draagt de Constands de motor. Een extra as is nodig om het frame aan de voorkant op de juiste hoogte te krijgen, natuurlijk zonder het te beschadigen. De constructie moet ook zorgen dat het frame niet uit de constructie van de Constands kan glijden.

Hiervoor heeft Erik de kunststof bus die bij de KTM adapter zat, afgedraaid, wat konisch gemaakt.

Aan het eind van die kunststof bus heeft hij op de stalen as die daar doorheen loopt, aan het eind een obstakel gelast. Dit maakt dat het frame hier niet overheen kan terug glijden.

De bestaande bus bleek toch niet bruikbaar, daarvoor heeft Erik een nieuwe gemaakt met de juiste afmetingen.

Zijn inschatting klopte precies, dit werd/is de oplossing. ‘Het ziet nog niet zo heel netjes uit!’ zoals Erik het zelf aangeeft, het is tenslotte een proefopstelling!

Aan deze kant ziet het er uit als een standaard onderdeel van de Constands, vind het super goed gelukt Erik.

De grootte van de kunststof bus is nog niet de juiste. Door hier mee te spelen, komt het voorwiel verder omhoog te hangen. Hier zal Erik later nog mee aan de gang gaan.

Zijn TLS hangt voorlopig mooi in de Constands, top actie Erik.

Nadat Erik nog met de kunststof bus aan het meten en draaien is geweest, hangt de TLS ondertussen met beide wielen even ver in de lucht.

Hieronder het resultaat van de adapter met de beiden assen. De adapter is met een kleine las op het verticale mechaniek gelast. Dit zal later nog worden versterkt.

                                  

Dan het gebruik van de Constands. 

Door het scharnier-mechaniek met het lange handel, is het niet moeilijk om de dik 200kilo wegende TLS de lucht in te beuren. Je wordt hier bij ondersteund door het klick mechaniek wat maakt dat je de motor gemakkelijk op verschillende hoogtes kan liften. Een van de eerste klicks maakt dat beide wielen op de grond blijven staan. In deze stand kan je TLS heel gemakkelijk voor en achterwaarts bewegen.

                                 

De Constands is door de mooi gelagerde wielen heel gemakkelijk te verrijden.

Dan het liften zelf. Als de Constands al wat onder de TLS staat, dan de motor rechtop zetten, de jif inklappen en met het oranje handel van de Constands het gat van de brug opzoeken.

Voor de scherpe kijker, hier kan je de las zien die Erik op de adapter heeft geplaatst

Het kunststof deel links op de adapter is conisch gemaakt. Hierdoor kan het mechaniek gemakkelijker, in en onder het frame geplaatst worden. Je begint door de langste as in het gat van de achterburg-as te steken.

Hier zie je hoe ver de (dragende) as al in de achterburg zit. Bij het laatste stuk zal de kunststof as precies onder het frame geschoven worden. De opgelaste nok valt dan netjes achter het frame.

Het frame is niet zoals je zou denken een buis. Het is rond tot aan de rand, hierdoor hoeven de assen nog maar een klein stukje verder geschoven te worden, dan staat de boel eigenlijk al als een huis zo stevig.

Hieronder kan je net zien dat de nok achter het frame staat, waardoor de Constand niet zonder de TLS kan bewegen.

Dan is het een kwestie van het handel verder naar rechts/beneden te bewegen. Je voelt dan dat je dik 200kilo de lucht in beurt, bijgestaan door het click mechaniek, je kan dus even stoppen als het moet.

De verticale buis waar eigenlijk alles aan hangt kan trouwens gesteld worden. Dit maakt dat de TLS toch iets naar de Constands toe helt. Dit geeft je toch wat extra zekerheid, vooral bij het manoeuvreren. Onderin zitten aan beide kanten serieuze bouten, aan de buitenkant zit een bout waarmee de stellage naar voor of naar achteren gesteld kan worden.

Kijk, zo hangt ze dan, voor en achterwiel netjes op allebei dezelfde hoogte. Door de kleine wielen is het op vloerbedekking zoals bij mij wat lastig bewegen, maar het werkt.

De rechterzijde van de TLS is nu helemaal vrij, op de twee uitstekende horizontale delen van de Constands na. Zo kan je ook mooi werken aan de TLS. Volgende olie wissel maar eens in de Constands uitvoeren.

Resumé, een Constands is een prachtige en super gemakkelijke hulp bij het onderhoud aan de TLS. Een mooi project met dank aan Marijn, Erik en Jan-Erik.

Rini

Table of Contents

REACTIES

2 reacties

    1. Hoi Erik,

      De reactie is goed overgekomen. Zo gaaf om te doen joh, zonder gekheid, zoals ik het schrijf ‘samen’ is alles mogelijk.

      Dank voor je bericht.

      Rini

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *