Suzuki TL1000S & R informatie

Een motorblok van de grond, terug naar een TLS.

Drie jaar onder de werkbank zonder cilinders….

Een jaar of drie kocht ik twee motorblokken van Jan-Erik.  Beiden zouden stuk zijn gelopen. Bij een zitten de drijfstangen helemaal vast, het andere blok zou een defecte cilinderkop hebben gehad, alleen de zuigers hingen er nog uit.

Om een gekocht TLS frame van een motorblok te voorzien, 

moet ik goed nadenken welk blok ik daarvoor ga kiezen. Het blok wat ik van Jan-Erik had overgenomen lag het dichtstbij, het stond nog steeds onder de werkbank.

Blok in de standaard gehesen en onderdeel voor onderdeel de boel uit elkaar halen.

Wat me direct opviel was hoe schoon het blok zich in eerste instantie van binnen liet zien. Goed te zien aan het waterkanaal, hier lijkt nauwelijks iets doorheen gegaan te zijn.

Ook de pakking liet zich zonder problemen verwijderen. Er is wel ruim gebruik gemaakt van kettingvet op dit blok.

Voor het blok geopend wordt zal dat toch echt schoongemaakt moeten worden, rem-reiniger en Dasty zijn hier de oplossing. Let op, met Dasty moet je echt heel goed met water naspoelen, anders blijft het ontvetten doorgaan, het materiaal wordt er dan niet echt mooier door, zal oppervlakkig beschadigen.

De binnenkant van het blok lijkt als nieuw…. Het dynamo deksel blinkt erover….

De rest van de onderdelen zien er ook heel mooi uit.

Benieuwd hoe de rest van het blok eruit ziet, voorlopig glimt het.

Alle bouten uit het blok verwijderd om de carterhelften te splitsen, de echte binnenkant te zien, schakelvorken en versnellingsbak tevoorschijn zien komen.

Er ligt onderin het carter een behoorlijk berg troep, alles zit aan het carter vast geplakt. De lager-schalen van de krukas zijn behoorlijk ingesleten, dat ziet er niet best uit. De versnellingsbak op de laatste foto lijkt heel strak. Zal gemeten moeten worden. Een schakelvork heeft iig schade, maar zal ook gemeten moeten worden.

De krukas ziet er iig heel mooi uit. Deze zal ik nadat ik de carters heb schoongemaakt, naar Mile Pajic brengen. Zij zullen de krukas bekijken op mogelijke beschadigingen, meten en nieuwe lagerschalen in de carterdelen en van de  drijfstangen vervangen.

Voordat de carterdelen naar Pajic gaan, eerst alles brandschoon maken. Bij het schoonmaken goed opletten/kijken of er geen vreemde materialen tevoorschijn komen, zoals op de laatste foto te zien is. Kleine stukjes metaal, maar ook een vlijmscherp gebogen, plat stukje staal, lijkt op een sabel.

           

De carterdelen zijn nu iig brandschoon. Diesel, Dasty en als laatste benzine, gemend met olie, de benzine reinigt, de olie blijft achter.

Gebruik hier een grote bak voor met een aluminium plaat met gaten. De vloeistof en vuil liggen daar dan mooi onder, na het schoonmaken afvoeren in een oud olievat.

De schakel-as heb ik laten zitten, die kan er altijd nog uit mocht het nodig zijn. Let er wel op dat bij het schoonmaken van het blok het veertje en de stift die door de veer uit de schakel-as geduwd wordt, je die beiden voor het schoonmaken uit de schakel-as haalt. Deze onderdelen zijn zo klein, voor je het weet zijn ze in de modder onderin de schoonmaakbak verdwenen. 

       

Aan de binnenkant van het blok, de krukas, drijfstangen en versnellingsbak, kan ik  geen schade ontdekken. Ga hier nog intensiever naar kijken, het lijkt erop dat de schade in een cilinderkop is veroorzaakt.

Omdat het blok als laatste met benzine is gereinigd, blijft er van dat kleine beetje olie niet veel over. De lagers en de olie pomp die ook is blijven zitten spuit ik na het schoonmaken dan ook gelijk in met wd40. Zo spoel je het laatste restje vuil uit de lagers, zal het niet gaan roesten.

Als je dan toch moet wachten, kan ik net zo goed het frame ophalen. Kijken wat ik daar nog allemaal aan moet doen. Er was best het een en ander afgesloopt.

Thuis het frame in de garage geparkeerd en begonnen met ontleden van de verschillende onderdelen. Na het frame van het startrelais en de tankbevestiging kwam ik erachter waarom dit frame aan de kant gezet is. Het is gescheurd geweest, en dat is het nog.

Het aluminium frame waar de rotatie demper aan is bevestigd is afgebroken geweest, opnieuw gelast. Je kan nadat de rotatiedemper is verwijderd aan de achterzijde van het frame de scheuren nog zien zitten. Er zit maar een ding op, de boel moet compleet uit elkaar.

Het subframe waar ik de kabelboom op het laten zitten. 

De kappen waren op een bevestiging na nog heel, die zal ik binnenkort repareren.

De achterbrug is zo zwart als maar mogelijk. Al dat kettingvet moet tenslotte toch ergens naar toe. De ketting, een mooi gesmeerde DID zat nog om de brug, mooi apart gelegd, wie weet kan ik die nog gebruiken.

Achter de brug ligt de schokbreker die rechts in het frame hoort te zitten. De achterrem met leiding en remcilinder zaten nog aan de achterbrug vast, voorlopig maar even laten zitten.

Het frame is natuurlijk net zo smerig als de achterbrug, eerst maar eens de schade goed bekijken.

Kreeg vanavond al van Erik R. uit Rekken het bericht dat het frame goed te repareren valt. Dat zou mooi zijn. Heb voor dit frame een R1 schokbreker gescoord. Die moet bevestigd worden aan het afgebroken deel.

De rotatiedemper die verantwoordelijk is voor het breken gaat niet meer gebruikt worden, geloof wel vier van die ondingen liggen.

Vanavond weer wat tijd voor de onderdelen. De frame onderdelen zijn nu aan de beurt.

Heb de brug helemaal uit elkaar gehaald, bussen, lagers, rem en leidingen. Daarna in een cementkuip, Dasty en een borstel.

                                                          

De achterbrug is weer best schoon. De lagers en bussen weer vol met kogelagervet terug op de plek, as erdoor, stofringen op de plek.

Denk bij het terugplaatsen van de lagers aan de bus die tussen de lagers in ligt.

Het heeft even geduurd, de volgende update is een feit. Het blok van Jan-Erik wordt voorlopig aan de kant gezet. Waarom? Kan niet alle onderdelen die bij dit 99 blok horen vinden.

Daarom besloten een ander blok uit de stalling op te halen, gekocht van een forumlid, met de melding dat er een kleine tik in het blok zit. Die tik heb ik zeker ook gehoord.

Bij het van boven naar onderen te demonteren kwam ik na deklepdeksels bij de bougies. Dat zijn splinternieuwe, maar zaten handvast in de gaten gedraaid. Nu weet ik ook waar dat vreemde tikje vandaan kwam. Uit de bougiegaten.

Zoals je hieronder kan zien is de binnenzijde van het blok brand en brandschoon, de nokkenassen zien er ongebruikt uit, eerst maar eens de klepspeling meten en registreren, dan de nokkenassen en de bussen eruit, die laatste met een NDO controleren.

                                        

De bussen controleer ik dan met de Spanjaard Niet destructief Onderzoek (NDO) materiaal. Als de nokkenassen zijn verwijderd en netjes op de plek zijn gelegd. De stelplaatjes (shim) op de plek waar ze vandaan komen (beter om het op papier te tekenen), kunnen de bussen worden gereiningd.

Dan na het reiningen de tweede laag van de NDO op de bussen spuiten. Deze laag laat je dan zeker 20 minuten drogen. Hierdoor kan het materiaal langzaam maar zeker in onzichtbare scheuren trekken.

                                        

Hieronder het middel NDO (Niet Destructief Onderzoek). Het middel wordt door Spanjaard geleverd.

De laatste stap is dat je de bussen met een vloeistof uit de eerste bus in een zachte schone doek spuit, daarmee de rode eerste laag verwijderd. Dan de bussen in te spuiten met de derde laag die langzaam maar zeker wit uitslaat. Heeft de bus een haarscheur dan zie je die direct verschijnen en weet je hoe laat het is.

De waterpomp lijkt als nieuw in dit blok. De openingen naar de waterkanalen zijn brandschoon. Hier heeft zeker geen kraanwater in gezeten. 

De rest van het blok ziet er aan de binnenzijde ook brandschoon uit.

Nadat de kleppen zijn gesteld, in dit geval twee met minimale aanpassingen, het blok weer sluiten. De volgende stap is om het blok in te bouwen in een nog op te halen frame.

Hiervan is het blok stuk gelopen, dat er uit halen, dit blok er in hangen, dan de ontbrekende onderdelen over zetten van het defecte blok. Als dat klaar is kom ik met een nieuwe update.

Hoe het ondertussen met het blok is, kan je lezen op dit blog.

Table of Contents

REACTIES

2 reacties

    1. hoi Jan-Erik,

      Dat klopt zeker, zou het blok vandaag naar Mile brengen, kwam van alles tussendoor, volgende week dan maar, nieuwe krukaslagers en drijfstanglagers.
      Erik Reindering uit Rekken (kent jou van Holland Signal) gaat met het frame aan de gang, zegt dat het goed te repareren is. Kan ik ondertussen zoeken naar de onderdelen die boven het basisblok moeten komen te staan…

      Rini

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *