Bij de S en de R wordt er een mooie gladde as aan de linkerzijde van het blok ingeduwd, door een kabelbediende bij de S, een hydraulische bediening bij de R, om de koppeling te bedienen.
Omdat het voortandwiel hier net boven draait met een ketting die regelmatig gesmeerd wordt, je nooit door het zand rijd, wordt deze as behoorlijk smerig gemaakt. De vervuiling zorgt dat de keerring die bij een standaard TL maar uit een keerring(lees afdichting) bestaat, snel naar z’n grootje is. Resultaat? Olie lekkage!
Rechts de enkelzijdige keerring, links de gesloten keerring van een SV1000. Aan de andere kant van de keerring zie je dat deze twee dichtingen heeft, ook gesloten, dubbel gezekerd dus
Rechts de SV1000 keerring waar in de verhoging (kraag) de tweede dichting zit. De TL keerring heeft een enkele aan de buitenzijde.
De borging van die keerring heeft een te klein gat om de extra kraag van de SV1000 keerring te omsluiten`. Die borging zul je dus moeten uitvrezen/vijlen. Bijna tot aan de onderzijde van de borging aan toe.
Daar moet echt behoorlijk gevijld worden om zowel de diameter als de ruimte naar onderen weg te halen. Dit is nodig om bij plaatsing van de borging als de nieuwe keerring in het blok zit, door de borging niet de keerring aan de onderzijde naar binnen te duwen waardoor lekkage een feit is. Dit gebeurde mij dus met onderstaande foto als resultaat.
Tijdens de proefrit ’s avond tegen 23:00, voelde ik haar op de eerste rotonde al wat glijden, omdat het donker was, niets kon zien, toch maar door gereden. Resultaat was dat ik thuis 2l olie kwijt was, er over een track van 8km een mooi spoor op straat stond. Gelukkig niets beschadigd, de goed kant van de R boven gehouden.
De opening in het motorblok goed vetvrij maken, de nieuwe keerring ook vetvrij, het liefst met de as in het midden, de keerring voor de opening plaatsen, dan met een buis die ronde de kraag valt, voorzichtig naar binnen tikken.
Hierna moet de uit gevijlde borging geplaatst worden. Let op dat je de keerring niet raakt, anders zelfde resultaat als de vorige foto!
De boel kan dan gesloten worden, tandwiel op de plek, ketting op spanning brengen en niet vergeten….
Een stuk rubber hoes om de as van de koppeling die het blok in gaat plaatsen zoals op de foto te zien is.
Dit maakt dat al die vervuiling niet op de as, maar op dat stuk rubber terecht komt, de as zonder die troep in en uit het blok kan, zonder de keerring te beschadigen.
Dominik was met zijn TLR bezig, Lodi met zijn TLR, mooi samen gesleuteld.
Daarna tijd om de straat op te gaan met de TL’s, goeie 300km gedaan, enorm genoten!
Ff bakkie op de Posbank
Terug nog even overleggen waar……
De koppeling keerring van de TLR is hartstikke dicht, geen druppel olie gemorst, top!