Suzuki TL1000S & R informatie

Voorvering reparatie.

Een bijzondere reparatie aan een misbruikte voorpoot van een TLS.
Voorvering revisie…. De rechtervoorpoot van mijn TLS, bleek zo lek als een mandje. Daardoor van het circuit afgestuurd, dat is echt niet leuk. De vering niet in orde kan natuurlijk niet. Thuis setje voorpoten van Melroj gescoord zodat ik verder kan blijven rijden, waarvoor dank Melroj, ze doen het top!

Wat moet ik nou aan die originele poten van mijn TLS doen! De beschadigingen op het chroom liegen er echt niet om. Een bankschroef maar ook een versleten bus zijn de veroorzaker van alle beschadigingen. Begreep van Peter dat de poten goed te verchromen zijn, misschien ga ik daar ook wel voor, had ondertussen ook een filmpje gevonden op youtube waar de poten gerepareerd worden met een soort atoomlijm. Eerst wil ik eigenlijk snappen hoe die poten nou eigenlijk in elkaar steken.



Kreeg via Rayke22(carl) een plaatje te zien waarbij hij de voorvork heel simpel kan servicen, hem ge’contact en gevraagd of hij 'zijn' stuk gereedschap ook niet voor mij wil maken. Dat wilde hij. Afgesproken en door tijdgebrek, heeft mijn zoon Pim het gereedschap opgehaald. Thanks!

Al op zolder neergelegd, inclusief gereedschap. Het gelaste frame, met bouten maakt dat je de binnenpoot, nadat je de bout onder hebt verwijderd, gemakkelijk uit elkaar kan halen. Je hoeft die alleen nog maar in het gereedschap te spannen/zetten.



Deze foto is misschien niet helemaal helder, de inzet is dat de bouten, rechts en links, in de openingen, onder het stelmechaniek van de voorpoot komen te zitten. Zoals op onderstaande foto goed te zien is.



De achterkant van het gereedschap heb ik niet op de foto gezet, niet handig, er zit een lang draadeind met een gelaste moer op het eind. Die wordt onderin de poot geplaatst, draaien en de kop van de veerpoot komt na wat hulp, vanzelf naar buiten zetten.



Hier is al duidelijker de zeskantige vorm van de bout onder het dempingsmechaniek te zien. Dat kan eigenlijk nu los worden gedraaid!



Nu kan je het dempingsmechaniek (lees) 'kop' los draaien en de achterste bout weer ontspannen. Hierdoor komt het complete mechaniek vrij, waardoor je ook de veer en de rest uit elkaar kan halen, zo nodig ander veren plaatsen.

Ga vast de onderdelen bestellen, bedenken wat ik met de poot ga doen, opnieuw laten verchromen of met atoomlijm de gaten vullen.

Hou jullie hier natuurlijk van op de hoogte.

Rayke22 bedankt voor het gereedschap, tot wederdienst!

Wordt vervolgd.

Vanmiddag mega partij gesquashed, pijpie eigenlijk best leeg, hap eten, stukkie slapen, naar buiten kijken, pak al klaar gelegd, ze stond ook klaar om naar buiten geschopt te worden, regen, wind, nog meer regen! Wat doe je dan, lekker biertje mee naar zolder, verder met de voorpoten.

Filmpje opgezocht waar de instructie van de superglue staat en nog maar eens goed bekeken. Vanmiddag bij de squash ook discussie over het lijmen, dat is niks, riep Eric, automonteur in hart en nieren. Hij gaf me al discussierend wel een goed tip.

De putten in de poten zijn net kraters, ze vormen een verhoogde rand rondom de beschadiging. Dat is de oorzaak dat de keerringen gaan lekken. De verhoging rondom de beschadiging, schuurt telkens langs het rubber van de keerring en het stofrubber. Die twee kunnen daar niet tegen en zullen na x-tijd, beschadigd raken, dan komt de olie vanzelf naar buiten.



Besloten de atoomlijm versie te volgen, dus eerst weer naar het instructie filmpje gekeken. De verhoging door de beschadiging zal eerst weg gewerkt moeten worden. Daar ben ik vanavond dus bijna een uur mee bezig geweest. De beschadiging van de chroomlaag is dus waarschijnlijk veel schadelijker dan het deukje in de poot.



Er zitten er rondom behoorlijk wat, een bankschroef klemt tenslotte aan twee kanten. Met een vlijmscherp en hard mes dergelijke verhogingen dan maar eens te lijf gegaan, beste kutklus, maar uiteindelijk voel je niets meer.



Als je dat achter de rug hebt, de procedure volgen, had al een tandenstoker voorzien van atoomlijm, die had liggen drogen, waardoor het als transport mechaniek goed zal functioneren om lijm te vervoeren.



De atoomlijm aangebracht en een half uur gewacht. Op mijn werk een server van Fysiek naar Virueel gemigreerd, klusje van anderhalf uur, lekker biertje erbij, toen dat klaar was de zolder maar weer eens opgezocht.

De lijm was keihard, het mes als een rakel op de poot geplaatst en zijwaarts de lijm zo voorzichtig mogelijk weg gestoken.



Dat is best grappig om te doen, grote stukken lijm/materiaal zo weg te steken, vlekken die blijven staan, niet kunnen zien wat er nou gebeurt is.





Het ziet er stom uit, de putjes zitten er nog steeds, alsof er niets gebeurt is, totdat..... je de boel schoongemaakt hebt, er met de vingers overheen gaat, je voelt echt niets meer, het is zo glad als een aal in een emmer met snot!



Dit is iets wat je zelf zal moeten ervaren om te zien, begrijpen en voelen wat er veranderd is.

Zeker, hoor jullie denken, wat als je er nu mee gaat rijden, hoe lang houd dat, lekkage, de krachten die er op komen te staan, wat doet de atoomlijm in de gaatjes, zal het er niet uit springen/breken.

Ik weet het niet, net zomin als jullie, maar ga het wel ervaren. De keer en stofringen zijn onderweg. Deze poten gaan volgende week zo weer onder de TLS, dan goed in de gaten houden of de boel droog blijft.

Word vervolgd!

Rini

Welke lijm heb ik hiervoor gebruikt hoor ik iedereen vragen?

Mijn zoon Lodi was schoenmaker en gebruikte dit spul om alles wat zich niet of nauwelijks laat lijmen.





Volgens mij is het laatste plaatje, telefoon en adres het belangrijkste. Weet niet of je als particulier aan kan kloppen.



Vandaag met kennis nog over gesproken, laten zien, het voelt erg raar, je ziet deukjes, beschadigingen, je voelt niets, spiegel glad.

Wordt vervolgd,

Rini

Verder met de voorvork, toch maar eens helemaal uit elkaar halen, gaan snappen hoe het in elkaar zit. Beide poten een voor een in het gereedschap, op spanning brengen, de demping/vering kop uit de bovenste buis laten komen zodat de bout die daaronder zit vrij komt.



Voor je het los draait, eerst zowel de vering als de ingaande demping op z'n zachtst draaien, beide naar buiten/boven. Sleutel 30 op de kop, 17 op de bout. Als het afstellen bij montage in acht is genomen, is het los draaien, dan met de hand de kop eraf draaien. Bij mij op de linkerpoot dus niet.
De bout moet bij montage volgens het wphb op 11mm vanaf de bovenkant worden geplaatst. De linker zit bij mij zo vast als een huis, daar moet ik nog wel even wat op bedenken.

De rechter zat los, maar heb ook gezien hoe ze dat waarschijnlijk gedaan hebben.



Hier is een echte kuttekop mee bezig geweest, het beschadigde deel wilde door alle bramen die erop zaten niet verder, met geweld natuurlijk wel, maar zal de boel behoorlijk kapot maken.

Setje vijlen tevoorschijn gehaald en weer netjes glad maken, het loopt nu weer als vanzelf.



Gisteravond nieuwe keerringen besteld, ook de koperringen die onderin de poot komen te zitten, vreemde maat, 12,3x17,5x1,5mm. Nah ja, dan maar bij de dealer aanschaffen, wel wat vragen uitstaan.



Wordt zeker vervolgd.

Rini

Niet alleen de tijd ontbrak, kom er ook elke keer achter dat ik nog iets extra's nodig heb. Zo kreeg ik opnieuw van Rayke22 informatie over de (de)montage van de voorpoten.
Zoals ook in het WPHB staat er voor de montage van de ingaande demping in de onderpoot een stukje speciaal gereedschap. Als ik het goed wil doen, toch maar zelf iets maken. Had toevallig nog een mooie stalen buis liggen, exact de juiste diameter. Aftekenen en zagen met die handel.



Het stuk gereedschap zo precies mogelijk gemaakt, weinig tot geen speling. Morgen alleen nog een gat achterin de buis boren, zodat ik er een schroevendraaier in kan zetten de buis tegen kan houden. Ook een verlengde imbus-bit scoren, dan kan het in elkaar zetten beginnen.

To be continued!

Rini

Vanavond eerst met een mailserver en Compellent storage bezig geweest. Klote computers zijn net kleine kinderen, permanente zorg. Bijna klaar, rest doe ik later wel, nu eerst naar boven, de vering ligt te wachten.



Behoorlijk wat plastic uit te pakken, nieuwe bussen, stofringen en keerringen. plons olie klaar gezet, let the show begin.

Eerst de poten met wat rekbare tape afgeplakt, zo kunnen de stofring en keerring (goed in de olie) er zonder beschadigingen worden opgeschoven.



Hou de volgorde van de onderdelen goed in de smiezen, alles moet behoorlijk geolied zijn. De bovenpoot natuurlijk goed schoon en goed geolied zodat de boel bij het in elkaar zetten gemakkelijk glijd.



Dan de verchroomde poot voorzichtig de buitenpoot in geleiden. Dan de buitenpoot naar beneden plaatsen, de tweede bus is dan aan de beurt, de eerste zit bovenaan de poot en die is al naar binnen.
Die bus moet je heel even helpen om in de uitsparing terecht te komen. Is dat gebeurt, dan de ring er bovenop laten zakken. Nu is de keerring aan de beurt, tik deze met een speciale driver rondom de poot op de plek, heb je dat niet, dan voorzichtig met een stomp voorwerk voorzichtig rondom op de plek tikken. Hier heb ik vergeten een foto van te maken. Je hoort/voelt aan het tikken op de keerring dat deze niet verder kan. Dan is het ook klaar. Als het goed is zie je dan de uitsparing voor de veerring die daarin komt te vallen, die houdt de keerring op de plek.

Dan de stofring (voorzien van wat molybdeen-vet) naar beneden drukken, deze kan je met wat kracht met de vingers gemakkelijk in de uitsparingen krijgen. Anders duw je de binnenpoot naar beneden, die duwt de ring netjes op de plek.



Zo liggen ze erbij, morgen de veer en bus/moer op de plek, dan kan de olie erin, dicht schroeven en klaar is kees, heel benieuwd hoe ze het gaan doen.

De laatste onderdelen liggen klaar. De poten hebben op de kop gestaan om de olie die ik gebruikt heb om de boel te monteren, er weer uit te laten lopen.

Dat moet er nog bij in.



De veer in de poot laten zakken, de binnenpoot zover mogelijk naar buiten gehaald, de poot inclusief de laatste bus in het speciale gereedschap plaatsen, de poot op spanning brengen om de binnenpoot aan de bovenkant tevoorschijn te krijgen.



Hieronder het uiteinde van de binnenpoot, op zijn uiterste stand.



Hierna is het de beurt aan de moer die op de uitstekende as van de binnenpoot moet worden geschroefd. Deze niet vast tegen het einde aandraaien, de schuifmaat erbij en vanaf de voorkant 11mm ver erop draaien.



Vergeet niet de bedieningsas in de binnenpoot te zetten, anders kan je de ingaande demping niet stellen. Dan met wat beleid de kop van de vering er opschroeven. Je kan de as en moer net vasthouden. De kop schroeft er gemakkelijk op.



Een steeksleutel en momentsleutel op de kop en met 15nm vast zetten.



Dan kan je de spanning van de veer terugbrengen, geleid de kop voorzichtig de bus in, de poot is klaar voor de olie. Voor de scherpe kijker, de eerste keer te druk met opdraaien van de poot, niet gekeken dat de poot tegen de bouten aanzat die de bus moeten tegenhouden, krom dus.



Dan de vorkolie. Hier wat energie in gestoken, veel meningen, uiteindelijk bij een specialist gevraagd wat goed is. Weet niet of hij haring lust, ik iig wel.



Netjes 488ml afgemeten, zonder knoeien de poten in.



Hier goed de tijd voor nemen, wachten op de luchtbellen, de veerpoot meerdere keren zover mogelijk induwen en weer omhoog laten komen, er mogen geen bellen meer verschijnen. Dan de kop er met gevoel opdraaien. Met wat kracht aanhalen, later op de TL eerst de onderste bouten vastzetten met 23nm, dan kan je een moment sleutel op de kop zetten en die definitief aanhalen met 23Nm.



En dan, voorzichtig inveren, voelen wanneer de olie haar werk gaat doen, de demping voorzichtig maar zeker tevoorschijn komt.

Weer wat geleerd, gefixt en ready for use. Deze week gelijk de boel in de TL zetten.



Niets over gehouden, behalve dat er nog steeds prutsers zijn die in staat zijn alles kapot te maken.

Resumé, de nodige onderdelen hadden aandacht nodig!
Het chroomdeel van de rechterpoot.
Keerringen.
stofring.
bussen.
binnenpoot beschadiging repareren.
bouten op binnenpoot, muurvast op de poot, lastig om los te krijgen.
koppen met (luchtsleutel met veel NM) vastgezet en beschadigd, nauwelijks los te krijgen.
koperringen van verkeerd (te groot) formaat gebruikt. Zat onderin de poot vast, is er met geweld in geschroefd.



Het valt erg mee, als je snapt wat je aan het doen bent. Wel stukje gereedschap nodig om de boel te demonteren en weer te monteren. Met speciale dank aan Curt!

Nog een kleine update voordat de poten weer onder de TLS worden gezet, denk morgen trouwens.

De poten zullen bij eerste gebruik wat olie zweten, moet vrij snel droog zijn.

Vanavond voor ze de TLS weer inschuiven, even met een borstel en Dasty bezig geweest.





Geloof dat de poten op dit moment het schoonst van de hele TLS zijn. Mezelf voorgenomen, voor ze de straat op gaat, brand en brandschoon zal zijn. Weet dat ik hulp van Lodi krijg, alleen trek ik dat niet, dan gaat al snel de sleutel erin, helm op en rijden.

Natuurlijk gewacht op beter weer….

Wel koud, droog en zon. Geen moment getwijfeld, pak aan, meisie naar buiten, een druk op de knop, bang, bang, bang, bang.....

Enschede uit, grens over, de kraan open. Ze stuurt niet lekker. Vering heb ik teruggesteld zoals het stond voordat ik die uit elkaar haalde. Gereedschap bij me. Vering en demping aangepast. Net na Alstätte een pompstation met een motorzaak, daar getankt (€1,30) en de banden op spanning gebracht, voor van 1,9 naar 2,5, achter van 2,5 naar 2,7!
Starten en rollen zoals het hoort. Alles vast, kraan open. Mooi stuk binnendoor, veel stuurwerk en ruimte om bijna de kraan even in 4 helemaal open te hebben. Ze reageert als een malle, sturen gaat ook gelijk goed, voelt in no-time vertrouwd. Zal er iets meer vering in moeten halen, nog een klein beetje demping verhogen, dan is het goed.

Goeie 70km gestuurd, haar keihard laten werken. Alle slangen en pakkingen lijken dicht, maar nog veel belangrijker. De rechtervoorpoot is droog. Dat betekent 'voorlopig' dat de manier met de atoomlijm lijkt te werken. Hoe het op de lange termijn werkt gaan we meemaken.



Heb haar op het laatste stukje terug in NL, keihard laten werken, heerlijk om de airbox te horen schreeuwen om lucht, het blok te voelen werken, de dempers schreeuwen van trots.



Regen, pekel, wind, echt.... rijden met een TLS is echt zo mooi, uniek en vooral lekker.

Rini

Table of Contents

REACTIES

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *