Suzuki TL1000S & R informatie

Quattro, please help!!!

Hoe een TL1000S die om Hulp riep, weer de straat op kon…
Een TL1000S die in onderdelen defect in een schuur lag riep HELP!!!!
Meet Quattro.

In 2019 was ik op zoek naar een schokbreker voor Tres (TLS nr:3), ondertussen de TLS van Pim, een van mijn zoons. Gezocht op marktplaats en zag ineens een advertentie die me wat in de war bracht, een TLS in onderdelen, kapot! Zag op een van de foto’s dat er een HyperPro tussen de onderdelen verscholen lag. Direct gebeld, gaan kijken en was in eerste instantie erg geschrokken. De TLS was door de eigenaar gekocht voor onderdelen. Blok was kapot gedraaid, niet wetend wat. De TLS is toen door de laatste eigenaar met een kniptang en wat gereedschap uit elkaar gehaald. Beetje jammer maar opende perspectief voor mij. Er lag tenslotte een HyperPro schokbreker tussen en ook nog eens een bijzondere mooie set carbon SuperPole uitlaten. Onderhandelen en gekocht, heb de onderdelen nadat ik Lodi gebeld had achterin geladen, kenteken op naam en geschorst, haar gelijk gedoopt naar Quattro.



Hij blij, ik blij, een bijzondere klus. Veel onderdelen miste, gewoon weggegooid, de kabelboom was rondom het frame stuk geknipt, die kon gelijk bij de reserve onderdelen (gooi nooit iets bruikbaars weg)!



Thuis de spullen uitgeladen en een plekje gegeven, blok gelijk in de motorsteun gehangen. De onderdelen van het frame opgeruimd, het blok is het eerst aan de beurt.



Het beetje olie wat er nog te vinden was eruit laten lopen, het dynamo en koppeling deksels er gelijk maar afhalen.



Bij het verwijderen van de olieplug en het volledige koppelingshuis waarvoor ook de waterpomp verwijderd moet worden, werd al duidelijk dat er echt schade in het blok aanwezig is.



Onder de koppeling bij het verwijderen van dat koppelingshuis zit aan de binnenzijde van het blok de oliepomp, daaronder in een uitsparing een zeef in de olie-cyclus, hier kwam nog veel meer rotzooi uit tevoorschijn.



Het blok is dus echt stuk, wat weet ik nog niet, maar het voorspeld niet veel goeds. Gelijk maar begonnen de verschillende componenten te demonteren, nokkenassen, koppen, cilinders, de koppeling en het dynamowiel.







Voor je het weet ligt de werkbank en kasten vol met losse TLS onderdelen.







Ondertussen bij het verwijderen van de cilinders werd het probleem van het blok al duidelijk. De bigend lagers hebben in de fik gestaan, komen langzaam maar zeker naar buiten gesmolten.





Tijd om het blok uit de steun op de werkbank te zetten voor verdere demontage.





De carterhelften uit elkaar getikt met een kunststofhamer, zodra er wat ruimte ontstaat, je kan met wat kunst en vliegwerk de helften gemakkelijk splitsen. Whalaaa daar is het binnenste. Tandwiel bij het splitsen aan de onderkant, anders donderen de versnellingsassen eruit.



Tja, wat je dan allemaal tegenkomt in de verschillende delen van het blok….



Krukas eruit en kijken hoeveel schade er is, wie weet is de krukas nog bruikbaar….



Er komen complete brokstukken naar buiten zetten, laten nu los omdat er meer ruimte is om te bewegen voor het bigend.



Het blok zelf ligt vol met rotzooi, helemaal verspreid met kleine metaal fragmenten.



De versnellingsbak met schakelvorken ff een plekkie geven, daar gaan we later naar kijken.



De schuldige (te kleine) oliepomp van het 1997 TL blok. Die gaat er in ieder geval uit!



Werkbank met onderdelen, sommige onderdelen nog niet helemaal uit elkaar, zoals de koppen, die zal ik later verder uit elkaar halen.



Ook in de kasten liggen overal onderdelen verspreid. Op deze foto kan je goed zien hoe de vorige eigenaar de TL uit elkaar heeft gehaald, de dynamo bedrading is door een kniptang verwijderd.



Tijd om de bigend-lagers en de krukas eens beter te bekijken, bruikbaar of niet!?



De eerste drijfstang is verwijderd, de schade is aanzienlijk. Er is eigenlijk niets meer over van het lager, ook de krukas is behoorlijk aangedaan.









Zoals je kan zien is de krukas ook echt naar de kloten, materiaal is echt ingebrand, klaar om ergens als kerstboomversiering neer te hangen, tenminste als de kerstboom sterk genoeg is, de krukas weegt bijna 12kg. Daarna de carter delen grondig schoonmaken, gebruik hier diesel voor, lekker prutten en met de compressor alle gaten, hoeken en kieren schoonspoelen/blazen.



Had gelukkig nog een grotere oliepomp liggen, die gaat er gelijk maar in, klaar is klaar.



Laat ik van een eerder sloopblok, nou nog een krukas hebben liggen. Dit sloopblok had ik gekocht om het TL blok te gaan begrijpen. Door het sloopblok een paar keer uit en weer in elkaar te zetten met alle memo’s vanuit het Werkplaats-handboek, ga je snappen waar je mee bezig bent.



Bij een vreemde krukas horen nieuwe lagers. Je kan niet zomaar een krukas uit een blok halen, dit in andere carterhelften (lees lagers) plaatsen. Dat is vragen om problemen. Het moet gewoon precies bij elkaar passen. Daarvoor heb ik de carterhelften en de krukas naar Mile Pajic gebracht. Zij hebben hier het gereedschap en de ervaring voor in huis. De kosten vallen trouwens erg mee.



Het duurde even voordat het blok en de krukas weer terug waren, er was gevijld aan de krukas, waardoor belangrijke informatie over lagers e.d. ontbrak. Ondertussen de andere onderdelen een opknapbeurt gegeven. Zuigers schoon, koppen schoon, kleppen geslepen, versnellingsassen en schakelvorken gecontroleerd, enz enz…







Voor je het weet ligt alles klaar, spik en span te wachten op de basis onderdelen.



Ondertussen ook al het pakkingmateriaal binnen gekregen. Met dank aan Maarten (Hans van Wijk motoren uit Zoetermeer) die altijd netjes alles voor me opzoekt en de nodige kortingen verzorgd. Echt super!



Voor je het weet liggen alle onderdelen weer netjes op de plek en kan je beginnen het blok te sluiten.



De pakkingen daar waar ze horen, altijd nieuwe pakkingen gebruiken en de momentsleutels bij de hand, doen zoals het er staat.



Bij het plaatsen van de cilinders de zuigers en cilinderwand goed in de olie zetten, de zuigerveren op de juiste plek/stand en schuiven maar.





Dan de koppakking erop, natuurlijk nieuw, de kop er netjes opzetten en aanhalen met de juiste nM.



Altijd een beetje gekloot met de distributieketting.





En voor je het weet is het blok al bijna weer klaar.



De distributie tandwielen op tijd in de ketting zetten, altijd overal nieuwe ringen gebruiken, de spanners op de plek zetten en blijven controleren of het centraal tandwiel precies op tijd staat. De stelplaatsjes op de plek, bussen plaatsen, nokkenassen er netjes op tijd inleggen, klepspeling controleren en zo nodig afstellen.







Klein beetje siliconenpasta op de rondingen van de klepdekselpakking, de rest van de pakking goed in de molybdeenvet zetten, dichting 100% verzekerd.





En voor je het weet is het blok klaar om terug in het frame gehangen te worden.



In de wachttijd op het blok druk met het frame bezig geweest, alles uit elkaar gehad, vernieuwd wat nodig was, lagers, bussen en vooral vet.





De losse tank er onderuit halen, wat klein spul uit de weg ruimen, dan….



Kunnen blok en frame weer herenigd worden. Ze even aan elkaar laten wennen, geen afstotingsverschijnselen, let us begin!



Om het blok er gemakkelijk en alleen in te hangen haal ik het voorwiel eruit, zet ik dan met de as er nog in op een verhoging. Het blok kan je er dan zo onder schuiven (staat bij mij op een verhuis-hondje). Omdat de achterkant laag blijft, kan je de onderste as waar het blok aan opgehangen moet worden voor het inbouwen gemakkelijk ingestoken worden. Dan hoef je alleen het frame maar te laten zakken tot de juiste hoogte en kunnen de resterende bouten worden geplaatst.



Dan is het een kwestie van alle kabels, TB en andere randmechanieken aan sluiten, radiator vullen, olie in het blok, benzine en een accu, time to startup.



Om een blok wat uit elkaar is geweest te starten duurt het even voordat alle benodigde middelen op de juiste plek zijn aangekomen. Na een tijdje stotteren begint er leven te ontstaan en bang, bang…. ze loopt. Bij Quattro bleek er een verkeerde ECU op te zitten, ze wilde niet echt, de ECU gewisseld, waarna ze snorde als een kater voor een houtvuur.

Omdat ik de aandrijving (kettingset) nog niet gemonteerd had, ook het voortandwiel nog niet op de as had gezet, heeft de keerring/afdichting van de uitgaande tandwielas, zich door de druk van de as, zich een klein beetje naar buiten laten duwen. Hierdoor kwam de olie al snel uit het blok stromen. Schrok me kapot, maar was te verklaren. Tandwiel er opgedraaid en hoppa.

Het koelsysteem ontlucht, de temperatuur een aantal keren naar de 109 klein nulletje C laten komen, de thermostaat werkt, de FAN doet zijn werk, check. De Throttlebodies gesyncd, de TPS afgesteld. Ze draait echt heel erg mooi. De Lucas dempers klinken ook heel mooi.

Mile Pajic heeft de gebroken carbon demper van een nieuw carbon huis voorzien, prachtig. Ondertussen al remklauwen gemonteerd, zal haar nu verder klaarmaken zodat ze de straat op kan, inrijden en testen. Ervaren hoe ze reageert, of het blok goed ronddraait, vermogen heeft. Na een goede 2500 test kilometers zal ik de olie verversen en haar naar de Dyno brengen van MCE. Kijken wat ze kan.

Rini

P.S. Heeft iemand de fout op een van de foto's gezien... heel benieuwd wie dat eruit haalt!

Het vervolg:

Quattro heeft al een paar keer lekker warm staan stoken, opnieuw de ThrottleBodies en de TPS doorlopen.

Nu kettingset bestellen en het kenteken uit de schorsing halen, dan mag ze de straat op. Zal het spuitwerk e.d. laten zoals het is, ziet er niet uit, maar boeit natuurlijk niet. Ze zal eerst moeten laten zien dat ze het waard is om een mooie jas te gaan dragen.

De volgende fase bestond uit de airbox. Nog niet gemodificeerd, je weet wel, kleine opening en een klep. Die trek ik er meestal direct uit, beetje aftekenen en boren, daarna met een scherp mes die ik met een kleine brander verhit de boel er gemakkelijk uitsnijden.



Ook aan de onderkant zorg ik dat er een opening gemaakt wordt, dan is de doorstroming binnen met veel minder weerstand.

Afbeelding

Meer is er niet nodig....



Hoppaaahh, je kan er al goed doorheen koekeloeren.

Afbeelding

Met een stuk PVC pijp kan je met een hete luchtföhn het PVC materiaal heel gemakkelijk vorm geven. Wel goede handschoenen aantrekken, het is echt gloeiend heet.



Het is af en toe wat klooien, vooral omdat het materiaal zo verschrikkelijk heet is, maar het is echt heel gemakkelijk duwen en pasmaken.

Afbeelding

Voor de bevestiging schuur ik beiden materialen goed op, dan een eerste verlijming maken met thermische lijm. Daarna netjes verder bakken en braden met de lijm om het luchtfilter netjes dicht te maken zodat je de verlijming overal goed vast hebt zitten.





Zo ziet het er aan de binnenkant dan uit, veel meer opening om zo veel mogelijk lucht naar de TB's te krijgen.



Andere airbox, uitlaatdempers, dan zo snel mogelijk laten afstellen op de Dyno, gaat ze en beter van draaien, scheelt in brandstof.

Wordt vervolgd....

Rini,

Had radiator-slang besteld, zelfde als de Samco, maar dan uit China, super materiaal, kost wederom geen drol. Tegelijkertijd kwam de kettingset binnen, dan gelijk de koe maar bij de horens vatten.



De kettingset bestel ik altijd bij Jos Smit motoren in Alkmaar. Voor de TLS koop je daar een complete set XV-DID voor €98,-. Of die set goed is? Rij er al zeker 45000km mee.



Ze is klaar om uit de takel gehaald te worden, maar voor ze kan rijden, zal toch eerst de kettingset moeten monteren. Voor de scherpe kijker.... ook de bak koffie met warme stroopwafel naar binnen werken!

Achterwiel eruit, velg op de werkbank.



De achtertandwiel-houder eerst de lagers gecontroleerd. Daarna schoonmaken met Dasty, daarna heel goed naspoelen met water.
Het vet vliegt eraf en voor je het weet ligt er een hagelnieuw onderdeel.
De lagers en keerringen voorzien van nieuw vet, de bussen ook die daar tussen zitten. De lagers mogen dan stofdicht zijn, daar waar vet zit....



Het voortandwiel kan je tussen het koppeling-mechaniek door prutsen en op de plek zetten, het aanhalen komt later als ze met beide benen op de grond staat. De ketting is mooi ingevet en kan als je het achterwiel met het nieuwe tandwiel los in de achterbrug geplaatst hebt over de tandwielen heen geleiden, de beide delen koppelen.





Er zit een zakje vet bij en vier rubbers. Deze goed invetten en de klinkschakel in elkaar zetten. Dan het klinkgereedschap gebruiken om de buitenste plaat/schakel van de ketting op de beide assen te persen.

Daarna kan je met het klinkgereedschap beide assen, stuk voor stuk klinken. Dit doe je door het klinkgereedschap te gebruiken zoals voorgeschreven, 17nm aanhalen.



Hou je hier aan, te los is niet goed, te strak maakt dat de schakel niet kan bewegen.



Enige wat je dan nog moet doen is de ketting spannen. Na ongeveer 1000km moet je die nog een keer na-spannen, dan zou het eigenlijk bij normaal en goed onderhoud niet meer nodig zijn.

Ze was erg tevreden met haar nieuwe aandrijving en ging heerlijk rustig slapen....



Word vervolgd!

Rini

Er kwam van alles tussendoor, een van de TL’s van mijn zoons had een motorisch probleem, kreeg aangeboden om twee TLR’s volledig onder handen te nemen, daar misschien later meer over.

We gaan door met Quattro. Technisch al behoorlijk ver, blok draait netjes, koeling werkt zoals het hoort, aandrijving in orde, alleen de remmen nog en wat kappen materiaal.

Ondertussen wat andere kleding voor haar gevonden. 

De remmen heb ik van een Hayabusa, 6 zuiger remklauwen, reviseren en gespoten, ‘wit’, wilde ik altijd al een keer doen.

Ze zag er met al die verschillende onderdelen niet bijzonder mooi uit, eerst de techniek. Dat betekent dat er kilometers gemaakt moesten worden.

Dit was de tweede rit in Duitsland. Terug over de 31, goed warm gestookt, daarna de kraan vol open en naar de 6e versnelling. Ze schreeuwde het uit van plezier, ik ook trouwens. Geen olie verbruik, geen koelvloeistof en ze gaat als een raket.

De volgende stappen waren meer kilometers maken, ze voelt vertrouwd dus gelijk bij MCE in Eibergen op de Dynojet. Met dank aan Michel die de puntjes echt heel mooi op de i zet van de TL1000.

Daarna met nog meer plezier kilometers gemaakt, ze bokt nu helemaal niet meer en verbruikt veel minder brandstof.

Het wordt tijd voor een andere jasje, met wat zoekwerk een mooie bijpassende tank gevonden, ze is nu zo helemaal klaar, zal er nog wat aan poetsen, dan kan ze naar haar nieuwe eigenaar.

Quattro is nu van mijn jongste zoon Jos. Na ondertussen een goede 4000km mocht ze al met Jos mee naar het circuit, ze doen het super samen.

Table of Contents

REACTIES

2 reacties

    1. Dat klopt ook, band zat verkeerd op de velg t.o.v. de pijl die op de velg staat.

      Er is nog een fout zichtbaar, kennis van het blok is hiervoor nodig, anders kan je het niet zien. Tip, het blok is open…..

      Rini

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *