Omdat mijn Hayabusa toch echt veel beter wilde stoppen, op zoek naar anders remmen voor de TLS. Had her en der al wat gelezen over andere remklauwen, zoals die van de Hayabusa. Via de HCH setje mooit remklauwen gevonden en opgehaald.
Ziet er zo al spectaculair uit, alleen die kleur moet anders. Zwart, net zoals de originele klauwen. Goed schoonmaken, hittebestendige lak uit een spuitbus en een plankje met schuurpapier om de letters op de zijkant weer blinkend te krijgen.
Pas op met de remolie, dit goedje haalt alles wat met lak te maken heeft vies onderuit, er blijft niets meer over van je mooie lak. De klauwen met een vacuüm-pomp leeg zuigen, of met het rem handle leeg pompen. Had wat ervaring met Brembo blokken, samen met nieuwe remolie en setje kopere-ringen als nieuwe afdichting van de remleidingen besteld via een online dealer, in één dag in huis.
Beetje kopervet op de blokken…
en klaar voor montage op de TL
.
De remklauwen netjes op de plek zetten, gebruik voor het aanhalen van de verschillende bouten altijd een moment sleutel, dan kan je niets verkeerd doen. Remleidingen ook met momentsleutel aanhalen, tijd voor olie en ontluchten. Heel even voorzichtig inrijden/slijten. De TLS remt als een grote nu.
Rini
Wat wil je dan eigenlijk nog meer, misschien een ander kleurtje...
Om de remklauwen netjes te spuiten heb ik ze eerst volledig gereviseerd. De bussen waren nog in topconditie, de rubbers vervangen door, de remklauwen natuurlijk eerst brandschoon gemaakt. Met name de uitsparingen waar de rubbers in komen te liggen zijn erg belangrijk.
Een koperborstel (dus geen staal) op een tol kan gemakkelijk in de openingen van de remklauwen. Eerst een tijd in de Dasty gelegd, daarna met de tandenborstel, vervolgens met de draaiende tol met de koperborstel. Echt brandschoon.
Gewassen op de tafel bij een lekker Leffe blond biertje, de rubbers en bussen plaatsen. Gebruik naast de remvloeistof ook het meegeleverde vet, rubber mee insmeren, plaatsen en later de remvloeistof bij het plaatsen van de zuigersbussen.
Dan de delen gelijk op elkaar plaatsen, niet vergeten de rubbers tussen de delen te leggen. Ook hier wat vet aan, dan blijft het ook beter op de plek.
De zuigerbussen heb ik zo ver mogelijk terug in de remklauw geduwd. Om die te beschermen tegen de primer en verf heb ik het volgende bedacht. Knip van stevig schuimplastic op maat en pers dit tussen de remklauwen. Dit laat totaal geen verf door en blijft na een dag drogen gemakkelijk te verwijderen, super simpele oplossing, je hoeft niets te plakken.
Om alle schroefdraad openingen te beschermen, een bout gebruikt met een stuk dunne radiatorslang. Die beschermt de schroefdraad. Onder het rubber een dikke ring (oude koperringen) gestapeld, zodat ook daar geen verf komt, simpel maar effectief.
Dan de primer netjes op de remklauwen zetten, goed te zien waar je geweest bent. Ik heb hier een epoxy-primer voor gebruikt, enorme hechting en hechtlaag zou het goedje moeten zijn.
https://www.nonpaints.com/nl/1k-epoxy-p ... sqr=Primer&
Op de voorste remklauw kan je net een stukje schuimplastic zien zitten.
Voor de aflakking had ik eerste een 1 component blauwe verf. Deze had ik erop gezet maar was niet de kleur die ik wilde hebben.
Vond de kleur wel mooi, maar niet passen bij de rest van de onderdelen die ook blauw zijn. Er moest een andere kleur komen, die ook gevonden in een twee componenten lak.
https://www.nonpaints.com/nl/2k-remklau ... tbus-400ml (deze bussen hebben ze ook in een 200ml uitvoering)
Kijk wat een resultaat deze lak liet zien, het is een kwestie van smaak, maar ik vind het prachtig.
Het moge duidelijk zijn dat ik weinig ervaring heb met het spuiten. Toch enorm tevreden met het resultaat. Overigens verpest omdat ik de onderkant vergeten was te doen, er te laat opnieuw achteraan moest, het echt mooie door dat gepruts verpest heb, gelukkig ziet (bijna) niemand dat.
Daarna heel voorzichtig met de remklauwen over een fijn stukje schuurpapier om de tekst weer zichtbaar te krijgen.
Als laatste bij het terugplaatsen de Brembo blokken erin, nieuwe slangen aansluiten, remvloeistof erin en ontluchten.
Het vervangen van de remleidingen door stalen is een simpel klusje. Zeker als je de juiste set besteld. De hell set op Tres is echt mooi.
,br> https://www.sparks-online.eu/remleiding ... -voorzijde
Bij Sparks online kan je voor €79,- elke kleur die je kan selecteren voor leiding en banjo-fitting. Gratis thuisgestuurd.
Bij elke set zitten de banjo-bouten en vervangende ringen. Er is ook een duidelijke handleiding bijgeleverd voor de installatie.
Er zijn verschillende opties bij bestellen, 1 enkele leiding naar de rechterklauw, van daar over het spatbord naar de linker, of je kiest twee leidingen vanaf de remcilinder, ieder naar een remklauw.
Mijn voorkeur moge duidelijk zijn.
Rini
Ziet er zo al spectaculair uit, alleen die kleur moet anders. Zwart, net zoals de originele klauwen. Goed schoonmaken, hittebestendige lak uit een spuitbus en een plankje met schuurpapier om de letters op de zijkant weer blinkend te krijgen.
Pas op met de remolie, dit goedje haalt alles wat met lak te maken heeft vies onderuit, er blijft niets meer over van je mooie lak. De klauwen met een vacuüm-pomp leeg zuigen, of met het rem handle leeg pompen. Had wat ervaring met Brembo blokken, samen met nieuwe remolie en setje kopere-ringen als nieuwe afdichting van de remleidingen besteld via een online dealer, in één dag in huis.
Beetje kopervet op de blokken…
en klaar voor montage op de TL
.
De remklauwen netjes op de plek zetten, gebruik voor het aanhalen van de verschillende bouten altijd een moment sleutel, dan kan je niets verkeerd doen. Remleidingen ook met momentsleutel aanhalen, tijd voor olie en ontluchten. Heel even voorzichtig inrijden/slijten. De TLS remt als een grote nu.
Rini
Wat wil je dan eigenlijk nog meer, misschien een ander kleurtje...
Om de remklauwen netjes te spuiten heb ik ze eerst volledig gereviseerd. De bussen waren nog in topconditie, de rubbers vervangen door, de remklauwen natuurlijk eerst brandschoon gemaakt. Met name de uitsparingen waar de rubbers in komen te liggen zijn erg belangrijk.
Een koperborstel (dus geen staal) op een tol kan gemakkelijk in de openingen van de remklauwen. Eerst een tijd in de Dasty gelegd, daarna met de tandenborstel, vervolgens met de draaiende tol met de koperborstel. Echt brandschoon.
Gewassen op de tafel bij een lekker Leffe blond biertje, de rubbers en bussen plaatsen. Gebruik naast de remvloeistof ook het meegeleverde vet, rubber mee insmeren, plaatsen en later de remvloeistof bij het plaatsen van de zuigersbussen.
Dan de delen gelijk op elkaar plaatsen, niet vergeten de rubbers tussen de delen te leggen. Ook hier wat vet aan, dan blijft het ook beter op de plek.
De zuigerbussen heb ik zo ver mogelijk terug in de remklauw geduwd. Om die te beschermen tegen de primer en verf heb ik het volgende bedacht. Knip van stevig schuimplastic op maat en pers dit tussen de remklauwen. Dit laat totaal geen verf door en blijft na een dag drogen gemakkelijk te verwijderen, super simpele oplossing, je hoeft niets te plakken.
Om alle schroefdraad openingen te beschermen, een bout gebruikt met een stuk dunne radiatorslang. Die beschermt de schroefdraad. Onder het rubber een dikke ring (oude koperringen) gestapeld, zodat ook daar geen verf komt, simpel maar effectief.
Dan de primer netjes op de remklauwen zetten, goed te zien waar je geweest bent. Ik heb hier een epoxy-primer voor gebruikt, enorme hechting en hechtlaag zou het goedje moeten zijn.
https://www.nonpaints.com/nl/1k-epoxy-p ... sqr=Primer&
Op de voorste remklauw kan je net een stukje schuimplastic zien zitten.
Voor de aflakking had ik eerste een 1 component blauwe verf. Deze had ik erop gezet maar was niet de kleur die ik wilde hebben.
Vond de kleur wel mooi, maar niet passen bij de rest van de onderdelen die ook blauw zijn. Er moest een andere kleur komen, die ook gevonden in een twee componenten lak.
https://www.nonpaints.com/nl/2k-remklau ... tbus-400ml (deze bussen hebben ze ook in een 200ml uitvoering)
Kijk wat een resultaat deze lak liet zien, het is een kwestie van smaak, maar ik vind het prachtig.
Het moge duidelijk zijn dat ik weinig ervaring heb met het spuiten. Toch enorm tevreden met het resultaat. Overigens verpest omdat ik de onderkant vergeten was te doen, er te laat opnieuw achteraan moest, het echt mooie door dat gepruts verpest heb, gelukkig ziet (bijna) niemand dat.
Daarna heel voorzichtig met de remklauwen over een fijn stukje schuurpapier om de tekst weer zichtbaar te krijgen.
Als laatste bij het terugplaatsen de Brembo blokken erin, nieuwe slangen aansluiten, remvloeistof erin en ontluchten.
Het vervangen van de remleidingen door stalen is een simpel klusje. Zeker als je de juiste set besteld. De hell set op Tres is echt mooi.
,br> https://www.sparks-online.eu/remleiding ... -voorzijde
Bij Sparks online kan je voor €79,- elke kleur die je kan selecteren voor leiding en banjo-fitting. Gratis thuisgestuurd.
Bij elke set zitten de banjo-bouten en vervangende ringen. Er is ook een duidelijke handleiding bijgeleverd voor de installatie.
Er zijn verschillende opties bij bestellen, 1 enkele leiding naar de rechterklauw, van daar over het spatbord naar de linker, of je kiest twee leidingen vanaf de remcilinder, ieder naar een remklauw.
Mijn voorkeur moge duidelijk zijn.
Rini