Tja, hoe zal ik beginnen. Heb vier jaar geleden besloten om het anders te gaan doen. Euh... wat ga je anders doen!?
Het onderhoud.
Normaliter haalde ik mijn meisie na ongeveer 10k-km uit elkaar, dat wil zeggen, klepspeling controleren, bussen checken dmv een NDO, terug in elkaar zetten, klepspeling opnieuw controleren, als het nodig is andere stelplaatjes, na montage nog een keer controleren.
Ze ziet er nog prachtig uit van binnen, brandschoon.
Terug naar het besluit.
Wat hield dat in:
- Iridium bougies
- synthetische olie
- olietemperatuur volgen (Onderzoek TLZone)
- olie verversen na ongeveer 8500/9000km.
- altijd oliefilter.
- kleur en gebruik van de olie scherp in de gaten houden.
- onderhoud cyclus na twee jaar desastreus aanpassen.
Laat ik met het laatste beginnen, de rest laat zich vanzelf uitleggen denk ik.
De normale cyclus was zo'n 10k-km. Twee jaar geleden was alles zo stabiel dat ik geen kleppen hoefde te stellen, het derde jaar op rij, hmm. Door het type olie wat ik gebruik (Motul 300V10W40) wordt het blok van binnen zo mega gereinigd, het ziet er echt als nieuw uit. Bij het openen van de kleppendeksels glimt de boel je tegemoet, het aluminium is ook mooi blank.
Het onderzoek wat op de TLZone is gedaan gaat over de motortemperatuur in de cilinderkoppen. Zij hebben tot op de bussen gemeten tijdens verschillende ritten en gezien dat op bepaalde toerentallen de olie niet toereikend bleek om te kunnen smeren/koelen waardoor de buckets het niet kunnen volhouden. Waar ligt dat dan aan. De buckets of de olie.
Bij de TLZone waren ze daar duidelijk over, het is de olie. Natuurlijk, de eerste TL's hadden te kampen met een te kleine oliepomp, waarschijnlijk nog meer kleine zaken, echter heel belangrijk is de plafond temperatuur van de olie. De organische olie die standaard in de TL werd gebruikt heeft een vrij laag plafond, geloof iets van 180 graden. De synthetische olie van tegenwoordig heeft een veel hoger plafond. De Motul 300V is een raceolie en heeft een plafond van 360 graden. Dat betekent dat deze onder de omstandigheden waar een TL het wat zwaarder krijgt, doordat de temperatuur stijgt, met synthetische olie geen problemen ondervindt.
Het is natuurlijk een risico, maar dat heb ik misschien wat arrogant toch besloten te doen. Ze gaat dit jaar niet open om de kleppen en of bussen te controleren. Nee, ik rij gewoon door, veel km's gemaakt, op de 31 in Duitsland volle pot, circuitdagen gedaan, ze wordt echt ge(mis)bruikt. Toen de teller na de laatste onderhoud cyclus 23000km verder was vond ik het tijd om te gaan kijken. Dit weekend dus.
Klepspeling gecontroleerd, daarna de nokkenassen eruit, netjes op de plek leggen. De bussen (Buckets) op de plek en behandelen met de NDO procedure.
Na de bussen goed gereinigd te hebben, worden ze ingespoten met de eerste laag die voor penetratie van mogelijk scheuren zorgt.
Na ongeveer 20/30 minuten de bussen met bijgeleverde reiniger in een doek schoonmaken en voorzien van de volgende laag. Deze laag droogt na een minuut of 5/10. De mogelijke haarscheuren komen dan door de witte laag tevoorschijn. Fout of goed
.
Bij mijn meisie waren zowel de FRONT als REAR in super goed conditie. My very happy. Natuurlijk moet je alles goed nalopen, de lagerschalen van de nokkenassen, de bevestigingsschalen, de nokkenassen zelf natuurlijk.
De boel voorzien van het juiste keramisch-vet zodat de eerste slagen in de lagerschalen het zelfs even zonder olie kunnen doen. De Iridium bougies hebben er nu 40000km op zitten en zien er koffiebruin uit. Betekent dat MCE haar tuning werk op de Dybojet maar al te goed gedaan heeft. Ga die ook niet wisselen, kunnen zonder problemen 100000km mee, ga dat misschien zelfs wel halen!
Altijd een likje keramisch-vet op de bougie, wel ff schoonmaken, soepel erin, na 25000km ook weer soepel eruit. Kleppendeksel uitsparingen voor de pakkingen volledig vetvrij maken....
De pakkingen schoonmaken met remreiniger en goed in de molybdeen-vet zetten en op de plek leggen.
Daarna een minimaal laagje silicone dichting op de rondingen van de pakking zetten, klepdeksels sluiten, bouten op 14nm aanhalen en hoppa.
Mijn conclusie in mijn eigen onderzoek(je) heeft zich dit weekend redelijk bevestigd. De olie die je gebruikt is een van de belangrijkste componenten bij onze TL motoren.
De temperatuur heb ik tijdens verschillende ritten gemeten. Heb in een eerder forum onderwerp beschreven hoe ik de olietemperatuur meet, een sensor onderin het blok. Weet dat bij volgas op de snelweg de temperatuur van de olie, onderin het blok naar de 110 graden stijgt. Bovenin worden echt heel andere temperaturen gemeten.
De Motul is groen transparant. Dit hou ik continu in de gaten, het moet ook groen blijven. De transparantie veranderd na 7000km wel. Ook het olie gebruik op m'n meisie is na 85000km minimaal, ze wil ook nog steeds goed van de plek.
Dan na 8500km haar lekker warms token, olie eruit, filter eraf, nieuwe ringen, oliefilter en een plons verse Motul erin. Er zullen vergelijkbare oliën zijn, daar heb ik niet naar gekeken, gewoon op basis van temperatuur gegevens een besluit genomen.
Zorg goed voor de meiden mannen.
Rini
Het onderhoud.
Normaliter haalde ik mijn meisie na ongeveer 10k-km uit elkaar, dat wil zeggen, klepspeling controleren, bussen checken dmv een NDO, terug in elkaar zetten, klepspeling opnieuw controleren, als het nodig is andere stelplaatjes, na montage nog een keer controleren.
Ze ziet er nog prachtig uit van binnen, brandschoon.
Terug naar het besluit.
Wat hield dat in:
- Iridium bougies
- synthetische olie
- olietemperatuur volgen (Onderzoek TLZone)
- olie verversen na ongeveer 8500/9000km.
- altijd oliefilter.
- kleur en gebruik van de olie scherp in de gaten houden.
- onderhoud cyclus na twee jaar desastreus aanpassen.
Laat ik met het laatste beginnen, de rest laat zich vanzelf uitleggen denk ik.
De normale cyclus was zo'n 10k-km. Twee jaar geleden was alles zo stabiel dat ik geen kleppen hoefde te stellen, het derde jaar op rij, hmm. Door het type olie wat ik gebruik (Motul 300V10W40) wordt het blok van binnen zo mega gereinigd, het ziet er echt als nieuw uit. Bij het openen van de kleppendeksels glimt de boel je tegemoet, het aluminium is ook mooi blank.
Het onderzoek wat op de TLZone is gedaan gaat over de motortemperatuur in de cilinderkoppen. Zij hebben tot op de bussen gemeten tijdens verschillende ritten en gezien dat op bepaalde toerentallen de olie niet toereikend bleek om te kunnen smeren/koelen waardoor de buckets het niet kunnen volhouden. Waar ligt dat dan aan. De buckets of de olie.
Bij de TLZone waren ze daar duidelijk over, het is de olie. Natuurlijk, de eerste TL's hadden te kampen met een te kleine oliepomp, waarschijnlijk nog meer kleine zaken, echter heel belangrijk is de plafond temperatuur van de olie. De organische olie die standaard in de TL werd gebruikt heeft een vrij laag plafond, geloof iets van 180 graden. De synthetische olie van tegenwoordig heeft een veel hoger plafond. De Motul 300V is een raceolie en heeft een plafond van 360 graden. Dat betekent dat deze onder de omstandigheden waar een TL het wat zwaarder krijgt, doordat de temperatuur stijgt, met synthetische olie geen problemen ondervindt.
Het is natuurlijk een risico, maar dat heb ik misschien wat arrogant toch besloten te doen. Ze gaat dit jaar niet open om de kleppen en of bussen te controleren. Nee, ik rij gewoon door, veel km's gemaakt, op de 31 in Duitsland volle pot, circuitdagen gedaan, ze wordt echt ge(mis)bruikt. Toen de teller na de laatste onderhoud cyclus 23000km verder was vond ik het tijd om te gaan kijken. Dit weekend dus.
Klepspeling gecontroleerd, daarna de nokkenassen eruit, netjes op de plek leggen. De bussen (Buckets) op de plek en behandelen met de NDO procedure.
Na de bussen goed gereinigd te hebben, worden ze ingespoten met de eerste laag die voor penetratie van mogelijk scheuren zorgt.
Na ongeveer 20/30 minuten de bussen met bijgeleverde reiniger in een doek schoonmaken en voorzien van de volgende laag. Deze laag droogt na een minuut of 5/10. De mogelijke haarscheuren komen dan door de witte laag tevoorschijn. Fout of goed
.
Bij mijn meisie waren zowel de FRONT als REAR in super goed conditie. My very happy. Natuurlijk moet je alles goed nalopen, de lagerschalen van de nokkenassen, de bevestigingsschalen, de nokkenassen zelf natuurlijk.
De boel voorzien van het juiste keramisch-vet zodat de eerste slagen in de lagerschalen het zelfs even zonder olie kunnen doen. De Iridium bougies hebben er nu 40000km op zitten en zien er koffiebruin uit. Betekent dat MCE haar tuning werk op de Dybojet maar al te goed gedaan heeft. Ga die ook niet wisselen, kunnen zonder problemen 100000km mee, ga dat misschien zelfs wel halen!
Altijd een likje keramisch-vet op de bougie, wel ff schoonmaken, soepel erin, na 25000km ook weer soepel eruit. Kleppendeksel uitsparingen voor de pakkingen volledig vetvrij maken....
De pakkingen schoonmaken met remreiniger en goed in de molybdeen-vet zetten en op de plek leggen.
Daarna een minimaal laagje silicone dichting op de rondingen van de pakking zetten, klepdeksels sluiten, bouten op 14nm aanhalen en hoppa.
Mijn conclusie in mijn eigen onderzoek(je) heeft zich dit weekend redelijk bevestigd. De olie die je gebruikt is een van de belangrijkste componenten bij onze TL motoren.
De temperatuur heb ik tijdens verschillende ritten gemeten. Heb in een eerder forum onderwerp beschreven hoe ik de olietemperatuur meet, een sensor onderin het blok. Weet dat bij volgas op de snelweg de temperatuur van de olie, onderin het blok naar de 110 graden stijgt. Bovenin worden echt heel andere temperaturen gemeten.
De Motul is groen transparant. Dit hou ik continu in de gaten, het moet ook groen blijven. De transparantie veranderd na 7000km wel. Ook het olie gebruik op m'n meisie is na 85000km minimaal, ze wil ook nog steeds goed van de plek.
Dan na 8500km haar lekker warms token, olie eruit, filter eraf, nieuwe ringen, oliefilter en een plons verse Motul erin. Er zullen vergelijkbare oliën zijn, daar heb ik niet naar gekeken, gewoon op basis van temperatuur gegevens een besluit genomen.
Zorg goed voor de meiden mannen.
Rini